Pirmais legālais padomju miljonārs. Pirmie Krievijas miljonāri Meistardarbs Ērenburgas tualetē

Pagājušajā sestdienā, 22. jūlijā, miris viens no celmlaužiem PSRS perestroikas laikā, uzņēmējs Artjoms Tarasovs.

Tarasovs tiek uzskatīts par pirmo padomju legālo miljonāru: tieši viņš 1989. gadā oficiāli saņēma algu 3 miljonu rubļu apmērā, kas pēc tam izraisīja īstu sensāciju. Vēlāk Tarasovs nekad nekļuva par oligarhu - lai gan varēja, viņš "neiesēdās" - lai gan viss virzījās uz to, viņš pārdzīvoja emigrāciju un postu, mēģināja atgriezties politikā un nomira viens no pneimonijas 67 gadu vecumā. .

(Kopā 11 fotoattēli)

Artjoms Tarasovs dzimis Maskavā 1950. gada 4. jūlijā fotožurnālista Mihaila Artemoviča Tarasova un bioloģijas zinātņu doktores Ludmilas Viktorovnas Aleksejevas ģimenē. No tēva puses A.M. Tarasovs nāk no armēņu tirgotāju Tarasovu ģimenes.

Pēc skolas Tarasovs absolvēja Maskavas Kalnrūpniecības institūtu (1972) un ieguva tehnisko zinātņu kandidāta grādu (1982). 60. gados viņš piedalījās Kalnrūpniecības institūta KVN komandā.

Tarasovs ieguva slavu kā pirmais legālais padomju miljonārs 80. gadu beigās. Valstī tolaik valdīja posts, un veikalos bija akūts deficīts. Cilvēkiem bija grūti iztikt no algas līdz algai ar vidējo algu 130 rubļu. Un 1989. gadā Artjoms Tarasovs raidījumā “Vzglyad” sacīja, ka viņš un viņa vietnieks janvārī saņēma 3 miljonus rubļu. Bezbērnu nodoklis vien no šīs summas sastādīja 180 tūkstošus rubļu, un deputāts, kurš bija PSKP biedrs, partiju iemaksas veidā iedeva 90 tūkstošus.

Tas notika tikai divus gadus pēc kooperatīva “Tehnika” reģistrācijas, kura direktors bija Tarasovs. Kooperatīvs remontēja ārzemju sadzīves tehniku. Pēc kāda laika Krievijas Zinātņu akadēmijas Galvenā skaitļošanas centra darbinieki sāka nodot tiesības uz saviem programmatūras produktiem kooperatīvam Tehnika un ar tā starpniecību tās pārdeva Valsts datorzinātņu komitejas filiālēm. Ieņēmumi par pirmo darbības mēnesi, pēc Tarasova atmiņām, bija aptuveni miljons rubļu.

Šādi izskatījās kooperatīva produkti 80. gadu beigās. Pēc Tarasova teiktā, uzņēmums bija iesaistīts 27 darbības jomās: celtniecība, apmācība, inovācijas, tirdzniecība un tā tālāk. 1989. gada janvārī Tekhnika kontā bija 79 miljoni rubļu, kas ir 100 miljoni dolāru dolāra ekvivalentā.


Leģendārais miljonāra Tarasova priekšnesums raidījumā “Vzglyad” izraisīja šoku padomju sabiedrībā un ārkārtēju rezonansi visā valstī. Sākās virkne Tarasova kooperatīva pārbaužu, kuras viņi mēģināja iekļaut pantā “Zādzība īpaši lielos apmēros” (PSRS par to tika sodīts ar nāvessodu). Pēc 9 mēnešus ilgām pārbaudēm uzņēmums tika slēgts un visi konti tika iesaldēti. Tiesa gan lieta tā arī nenonāca, jo inspektori nekādu noziegumu nekonstatēja.

Tarasovu sauca par Gorbačova ienaidnieku. Pirmais un pēdējais PSRS prezidents pēc raidījuma “Vzglyad” raidījuma asi izteicās: “Mūsu valsts ir bagāta ar talantīgiem cilvēkiem. Viens no viņiem lēti nopirka datorus un pārdeva par lielu naudu! Tas nevar notikt PSRS. Tarasovs viņu kaitināja un traucēja ar saviem skarbajiem izteikumiem, jo ​​īpaši tāpēc, ka viņš vēlāk kļuva par tautas deputātu un saņēma imunitāti.

Taču pēc tam, kad uzņēmējs 1991. gada februārī izplatīja informāciju, ka Gorbačovs gatavojas par 200 miljardiem dolāru Kuriļu salas nodot Japānai, konflikts ar varas iestādēm piespieda viņu pamest PSRS uz Londonu: Tarasovs uzskatīja, ka imigrācija 1991. gada martā viņam izglāba dzīvību. jo, kā viņš uzskatīja, Iekšlietu ministrija jau bija pasūtījusi viņa slepkavu par 12 tūkstošiem rubļu.

Tarasovs Maskavā atgriezās 1993. gadā, kad tieši no Londonas piedalījās Krievijas Federācijas Valsts domes vēlēšanās un uzvarēja Maskavas centrālajā apgabalā, kļūstot par deputātu. 1996. gadā Tarasovs pat izvirzīja sevi dalībai Krievijas prezidenta vēlēšanās, taču Centrālā vēlēšanu komisija viņu nereģistrēja.

Tarasovs vēlāk atcerējās: “Kad pēc emigrācijas ierados Krievijā, ieraudzīju citu valsti. Bandīts. Kur tika nogalināti mani draugi. Tie ir politiķi, žurnālisti un uzņēmēji. Man bija nostalģisks sabrukums. Un pēc diviem deputāta gadiem es pametu šo briesmīgo valsti atpakaļ uz Angliju. Es sapratu: šeit nav ko ķert.

1996. gada beigās viņš atkal devās uz Londonu un dzīvoja tur līdz 2003. gadam. Tur viņš zaudēja savus miljonus, iesaistoties kāda libānieša Abdela Nasifa krāpniecībā, un pēc tam iztērēja daudz naudas, tiesājoties ar viņu.

Tarasovs uz neatgriezeniski atgriezās Krievijā 2003. gadā. Viņš divas reizes piedalījās Sanktpēterburgas gubernatora (2000) un Krasnojarskas apgabala gubernatora (2002) vēlēšanās, taču nebija veiksmīgs.


Tarasovam bija plāns, kā pārvarēt korupciju Krievijā. Cita starpā viņš ierosināja atcelt nodokļus.

Pēdējos gados Tarasovs dzīvoja nedaudz nošķirtu dzīvi. Tikai pirms pāris gadiem mēģināju atgriezties sabiedriskajā dzīvē pa politiskajām durvīm. No partijas Yabloko viņš izmēģināja spēkus Valsts domes vēlēšanās. Kā vienā no intervijām atzina pats Tarasovs, viņš pieticīgi dzīvoja nelielā dzīvoklī Arbatā, kā saka, “par algu”, turklāt noderēja bijušās greznības gados Amerikas pensiju fondā uzkrātā nauda.

Māja, kurā 2017. gada jūlija beigās nomira Artjoms Tarasovs.

Pēdējos gados uzņēmējs dzīvoja viens dzīvoklī un tikai reizi nedēļā pie viņa ieradās saimniece. Miljonāra līķi viņa draugs atklāja sestdienas, 22. jūlija, vakarā, atnesot viņam zāles.

Starp citu, miljonāram nepatika iet pie ārstiem, jo ​​viņš neuzticējās medicīnai. Viņš visiem teica, ka pazīst savu ķermeni labāk nekā ārsti. Tāpēc viņš pats uzstādīja diagnozes un meklēja medikamentus, ko uzņemt internetā. Izmeklēšanas komitejas izmeklētāji pasūtīja izmeklēšanu, taču pēc pirmajiem ārstu secinājumiem nāvei nebija noziedzīga rakstura.

Viens no pionieriem līdzstrādniekiem perestroikas laikā PSRS bija uzņēmējs Artjoms Tarasovs.
Tarasovs tiek uzskatīts par pirmo padomju legālo miljonāru: tieši viņš 1989. gadā oficiāli saņēma algu 3 miljonu rubļu apmērā, kas pēc tam izraisīja īstu sensāciju. Vēlāk Tarasovs nekad nekļuva par oligarhu - lai gan varēja, viņš "neiesēdās" - lai gan viss virzījās uz to, viņš pārdzīvoja emigrāciju un postu, mēģināja atgriezties politikā un nomira viens no pneimonijas 67 gadu vecumā. .


Artjoms Tarasovs dzimis Maskavā 1950. gada 4. jūlijā fotožurnālista Mihaila Artemoviča Tarasova un bioloģijas zinātņu doktores Ludmilas Viktorovnas Aleksejevas ģimenē. No tēva puses A.M. Tarasovs nāk no armēņu tirgotāju Tarasovu ģimenes.
Pēc skolas Tarasovs absolvēja Maskavas Kalnrūpniecības institūtu (1972) un ieguva tehnisko zinātņu kandidāta grādu (1982). 60. gados viņš piedalījās Kalnrūpniecības institūta KVN komandā.


Tarasovs ieguva slavu kā pirmais legālais padomju miljonārs 80. gadu beigās. Valstī tolaik valdīja posts, un veikalos bija akūts deficīts. Cilvēkiem bija grūti iztikt no algas līdz algai ar vidējo algu 130 rubļu. Un 1989. gadā Artjoms Tarasovs raidījumā “Vzglyad” sacīja, ka viņš un viņa vietnieks janvārī saņēma 3 miljonus rubļu. Bezbērnu nodoklis vien no šīs summas sastādīja 180 tūkstošus rubļu, un deputāts, kurš bija PSKP biedrs, partiju iemaksas veidā iedeva 90 tūkstošus.


Tas notika tikai divus gadus pēc kooperatīva “Tehnika” reģistrācijas, kura direktors bija Tarasovs. Kooperatīvs remontēja ārzemju sadzīves tehniku. Pēc kāda laika Krievijas Zinātņu akadēmijas Galvenā skaitļošanas centra darbinieki sāka nodot tiesības uz saviem programmatūras produktiem kooperatīvam Tehnika un ar tā starpniecību tās pārdeva Valsts datortehnoloģiju komitejas filiālēm. Ieņēmumi par pirmo darbības mēnesi, pēc Tarasova atmiņām, bija aptuveni miljons rubļu.


Šādi izskatījās kooperatīva produkti 80. gadu beigās. Pēc Tarasova teiktā, uzņēmums bija iesaistīts 27 darbības jomās: būvniecība, apmācība, inovācijas, tirdzniecība un tā tālāk. 1989. gada janvārī Tekhnika kontā bija 79 miljoni rubļu, kas ir 100 miljoni dolāru dolāra ekvivalentā.
Leģendārais miljonāra Tarasova priekšnesums raidījumā “Vzglyad” izraisīja šoku padomju sabiedrībā un ārkārtēju rezonansi visā valstī. Sākās virkne Tarasova kooperatīva pārbaužu, kuras viņi mēģināja iekļaut pantā “Zādzība īpaši lielos apmēros” (PSRS par to tika sodīts ar nāvessodu). Pēc 9 mēnešus ilgām pārbaudēm uzņēmums tika slēgts un visi konti tika iesaldēti. Tiesa gan lieta tā arī nenonāca, jo inspektori nekādu noziegumu nekonstatēja.


Tarasovu sauca par Gorbačova ienaidnieku. Pirmais un pēdējais PSRS prezidents pēc raidījuma “Vzglyad” raidījuma asi izteicās: “Mūsu valsts ir bagāta ar talantīgiem cilvēkiem. Viens no viņiem lēti nopirka datorus un pārdeva par lielu naudu! Tas nevar notikt PSRS. Tarasovs viņu kaitināja un traucēja ar saviem skarbajiem izteikumiem, jo ​​īpaši tāpēc, ka viņš vēlāk kļuva par tautas deputātu un saņēma imunitāti.
Taču pēc tam, kad uzņēmējs 1991. gada februārī izplatīja informāciju, ka Gorbačovs gatavojas par 200 miljardiem dolāru Kuriļu salas nodot Japānai, konflikts ar varas iestādēm piespieda viņu pamest PSRS uz Londonu: Tarasovs uzskatīja, ka imigrācija 1991. gada martā viņam izglāba dzīvību. jo, kā viņš uzskatīja, Iekšlietu ministrija jau bija pasūtījusi viņa slepkavu par 12 tūkstošiem rubļu.

Tarasovs Maskavā atgriezās 1993. gadā, kad tieši no Londonas piedalījās Krievijas Federācijas Valsts domes vēlēšanās un uzvarēja Maskavas centrālajā apgabalā, kļūstot par deputātu. 1996. gadā Tarasovs pat izvirzīja sevi dalībai Krievijas prezidenta vēlēšanās, taču Centrālā vēlēšanu komisija viņu nereģistrēja.

Tarasovs vēlāk atcerējās: “Kad pēc emigrācijas ierados Krievijā, ieraudzīju citu valsti. Bandīts. Kur tika nogalināti mani draugi. Tie ir politiķi, žurnālisti un uzņēmēji. Man bija nostalģisks sabrukums. Un pēc diviem deputāta gadiem es pametu šo briesmīgo valsti atpakaļ uz Angliju. Es sapratu: šeit nav ko ķert.
1996. gada beigās viņš atkal devās uz Londonu un dzīvoja tur līdz 2003. gadam. Tur viņš zaudēja savus miljonus, iesaistoties kāda libānieša Abdela Nasifa krāpniecībā, un pēc tam iztērēja daudz naudas, tiesājoties ar viņu.


Tarasovs uz neatgriezeniski atgriezās Krievijā 2003. gadā. Viņš divas reizes piedalījās Sanktpēterburgas gubernatora (2000) un Krasnojarskas apgabala gubernatora (2002) vēlēšanās, taču nebija veiksmīgs.
Tarasovam bija plāns, kā pārvarēt korupciju Krievijā. Cita starpā viņš ierosināja atcelt nodokļus.


Pēdējos gados Tarasovs dzīvoja nedaudz nošķirtu dzīvi. Tikai pirms pāris gadiem mēģināju atgriezties sabiedriskajā dzīvē pa politiskajām durvīm. No partijas Yabloko viņš izmēģināja spēkus Valsts domes vēlēšanās. Kā vienā no intervijām atzina pats Tarasovs, viņš pieticīgi dzīvoja nelielā dzīvoklī Arbatā, kā saka, “par algu”, turklāt noderēja bijušās greznības gados Amerikas pensiju fondā uzkrātā nauda.


Māja, kurā 2017. gada jūlija beigās nomira Artjoms Tarasovs.


Pēdējos gados uzņēmējs dzīvoja viens dzīvoklī un tikai reizi nedēļā pie viņa ieradās saimniece. Miljonāra līķi viņa draugs atklāja sestdienas, 22. jūlija, vakarā, atnesot viņam zāles.
Starp citu, miljonāram nepatika iet pie ārstiem, jo ​​viņš neuzticējās medicīnai. Viņš visiem teica, ka pazīst savu ķermeni labāk nekā ārsti. Tāpēc viņš pats uzstādīja diagnozes un meklēja medikamentus, ko lietot internetā. Izmeklēšanas komitejas izmeklētāji pasūtīja izmeklēšanu, taču pēc pirmajiem ārstu secinājumiem nāvei nebija noziedzīga rakstura.

PSRS cilvēki naudai nepiešķīra tādu nozīmi kā tagad. Varēja iztikt ar mazu algu, sev neko neliedzot. It īpaši, ja jums bija paziņas, piemēram, tirdzniecības nozarē. Kā teica Raikins: "Tu nāc pie manis, es dabūju iztrūkumu caur noliktavas vadītāju, caur veikala direktoru, caur tirgotāju, caur aizmugurējo lieveni!" Tomēr attīstītā sociālisma valstī bija patiesi bagāti cilvēki. Pat miljonāri.

Visa valsts pazina vienu oficiālu miljonāru - Sergeju Mihalkovu, stāsta slavenais kinorežisors Aleksandrs Stefanovičs. – Man paveicās kopā ar viņu uzrakstīt vairākus scenārijus. Pēc kara filmu režisoriem un citiem māksliniekiem tika samazināti honorāri. Bet rakstnieki (Mihalkovs un, teiksim, vēl viens padomju miljonārs, “sarkanais” grāfs Aleksejs Tolstojs) nodrošināja, ka tas neattiecas uz scenāristiem. Un tirāža padomju laikos bija milzīga.


Bija pat stāsts, ka Mihalkovam bija tik daudz naudas, ka viņam bija “atvērts” bankas konts - tas ir, viņš varēja aizņemties jebkuru summu bez ierobežojumiem. Reiz es jautāju: vai tā ir taisnība? Mihalkovs teica - muļķības. Bet kādu dienu, staigājot ar viņu pa Sanktpēterburgu, es jokojot jautāju, norādot uz četrstāvu savrupmāju jūgendstila stilā: "Sergej Vladimirovič, vai varat to nopirkt?" Viņš paskatījās uz ēku un, raksturīgi stostīdamies, nopietni atbildēja: “P-Varbūt es varu. Bet es nedarīšu!"


Trūkums uz galda PSRS bija galvenā labklājības zīme

Dārgais mazulis

Mākslas cilvēki, kuri nekaitināja padomju režīmu, dzīvoja patiesi komfortablu dzīvi. Tomēr ne visiem izdevās ietaupīt miljonu. Piemēram, pats Stefanovičs saņēma sešciparu honorāru par filmu, kas uzņemta Francijā, jau PSRS beigās, inflācijas periodā. To neizdevās izdarīt arī populārākais satīriķis Mihails Zadornovs.

"Padomju laikos manā kontā bija aptuveni 800 tūkstoši rubļu," viņš atzina Express Gazeta. – Bet tā kā toreiz nebija jēgas taupīt, visu laiku īrēju un tērēju.

Kā Mihails Nikolajevičs skatījās ūdenī! Līdz 1990. gadam iedzīvotāju kontos bija 369 miljardi rubļu, kas vēl bija tālu no koka, kas tika neatgriezeniski “sadedzināti” pēc Jeļcinoīda pārņemšanas.

Katrs, kuram septiņdesmitajos gados bija 50 tūkstoši rubļu, jau tika uzskatīts par bagātu cilvēku,” tos laikus atceras rakstnieks Mihails Vellers. – Viena no retajām oficiālo padomju miljonāru kategorijām bija dziesmu autori. Kad Vladimirs Voinovičs, vēl nebūdams disidents, sacerēja dzejoli “Iepriekš starta aizdedzīsim cigareti”, kurā nekrietni liekuļi vārdus “smēķēsim” aizstāja ar “dzied”, viņš nodrošināja sev labklājības gadus. Mūsdienās vecais, aizmirstais, ļaundaris dzejnieks Aleksejs Olgins, dzejoļu autors Maijas Kristaļinskas hītam “Top-top, mazulis stomping” saņēma astoņus līdz desmit tūkstošus mēnesī. Kam viņš to varētu tērēt? Izvēle maza. Es nopirku Volgu, man bija trīsistabu dzīvoklis centrā, atpūtos Pitsundā, Gagrā, Sočos, dodot fantastiskus padomus, un valkāju visdārgāko aitādas mēteli.


Vladimirs Semjonovičs ar meklētāju TUMANOVU

Gruzijas naudas maiss

Un PSRS bija arī valūtas miljonāri!

Reiz Brežņeva biznesa vadītājs Georgijs Pavlovs patrona rezidencei iegādājās ārzemju mēbeles pat par miljonu dolāru. Taču ģenerālsekretārs dedzību nenovērtēja. "Kas es tev, arābu šeih?" – Leonīds Iļjičs bija sašutis. Un viņš pieprasīja, lai pasūtījumi tiktu veikti pašmāju ražotājiem,” stāstā dalījās Stefanovičs. – Pavlovs saņēma aizrādījumu, taču radās jautājums – ko darīt ar mēbelēm, kas iegādātas par tautas valūtu? Vienā no Politbiroja sēdēm uzstājās Eduards Ševardnadze: “Man ir prātā cilvēks. Tēlnieks, Ļeņina balvas laureāts, jauns puisis Zurabs Cereteli. Viņa radinieks, arhitekts Posokhins, būvē PSRS vēstniecības visā pasaulē, un Cereteli tās projektē. Viņš gadiem ilgi dzīvo ārzemēs, pieņem privātus pasūtījumus un, iespējams, spēs atrisināt mūsu problēmu.

Cereteli tika izsaukts uz PSKP CK. “Zurabs Konstantinovičs,” viņi viņam teica, “ir partijas uzdevums. Mēs zinām, ka jums ir savrupmāja Gruzijā, kur plānojat izveidot savu muzeju. Jums ir jāiegādājas tā aprīkojums no mums. Par miljonu amerikāņu dolāru! Cereteli pasmaidīja: “Patiesībā es neesmu partijas biedrs. Bet, protams, es izpildīšu tik cienījamas organizācijas lūgumu. Oficiāli dolārs toreiz bija 60 kapeikas. Bet melnajā tirgū tas tika pārdots viens no četriem. Starp citu, Tsereteli tajā laikā vēl nebija 30 gadu.

Gorkija ielas īpašnieks

Tāls 1976. gads. Alla Pugačova, kuras dziesmu “Arlekīns” jau bija dzirdējusi visa valsts, kopā ar vīru Aleksandru Stefanoviču atgriezās ar vilcienu no ekskursijas no Odesas. Pie durvīm maigi klauvēja.

Tipisks pusmūža Odesas iedzīvotājs ļoti pieklājīgi pateica, ka nevēlas uzbāzties, taču, tā kā restorāna vagons atvērsies tikai pēc divām stundām, viņš uzaicināja mani uzkost blakus nodalījumā, atceras Stefanovičs. – Paķērām pudeli konjaka un devāmies ciemos. Un tur viss ir līdz griestiem piepildīts ar kastēm! Tradicionālās ceļa vistas vietā saimnieks sāka mest uz galda trūcīgos baliki, kilogramus kaviāra burkas un citus gardumus. Izrādījās, ka vīrietis ir leģendārā Privoz direktors, un “cilvēki viņam iedeva kastes ceļam”. Pie konjaka Alla patīkamajam sarunu biedram pastāstīja, ka par koncertu saņēmusi tikai 8 rubļus. Viņš iepleta acis: “Atklātība par atklātību. Es nopelnu vairākus miljonus reižu vairāk."

Viņš devās uz sava dēla 18. dzimšanas dienu, ko viņš bija noorganizējis MGIMO, “neskatoties uz mūsu tautību”. Dāvanā viņš atnesa viena kilograma zelta medaļu, uz kuras spīdēja uzraksts “Monya, 18 years old”.

Un šis nebija vienīgais tirdzniecības miljonārs, kurš pieklauvēja pie mūsu durvīm. Kādu dienu Allas prombūtnē dzīvoklī Gorkijā, 37, noskanēja zvans. Uz sliekšņa stāvēja cienījams vīrietis ar kasti. Svešiniekus ieeja neielaida, mūsu kaimiņi bija slavenā balerīna Semenjaka, un lejā dzīvoja režisors Marks Zaharovs.

Svešinieks uzreiz ir acīmredzams, kārtīgs cilvēks. Viņš sevi pieteica kā lielu Pugačovas fanu un atnesa dāvanu – iespaidīgu stāvlampu bumbiņas formā. Es jautāju, kā viņu sauc. "Sokolovs," viņš vienkārši atbildēja. "Ko tu dari?" - ES jautāju. Viesis paskatījās uz mani tā, it kā es būtu traks: "Es esmu Gorkijas ielas īpašnieks." Tas bija leģendārais pārtikas veikala Eliseevsky direktors, frontes karavīrs, kurš vēlāk tika nošauts.

Piebildīsim paši: pat bende, kas izpildīja spriedumu, no sirds nožēloja šī cilvēka nāvi. Lai gan valsts viņu apsūdzēja trīs miljonu rubļu zaudējumu nodarīšanā.


Pārdodot gleznas Iļjas Ērenburga dzīvoklī, bija iespējams uzbūvēt vēl vienu Tverskas ielu, kurā viņš dzīvoja.

Pērciet KGB priekšnieku

Velleram ir grāmata “Ņevska prospekta leģendas”. Tajā attēlota Ļeņingradas ebreja Fima Bleišica, padomju farcovkas dibinātāja:

“Viesnīcu kalpones un durvju sargi, prostitūtas, taksometru vadītāji un gidi, policisti – tas viss veidoja Fimas piramīdas pamatu. No ārzemju tūristiem samainītās drēbes tika nodotas lietotu preču veikaliem, un nauda tecēja kā upē. Taču Fima lielāko daļu naudas gudri ieguldīja biznesā un lepnuma uzplūdā domāja par atbalstu uzņemties pašu Ļeņingradas VDK nodaļas vadītāju.

Pēc Vellera teiktā, leģendārā Fima ir reāla persona, kura tika nošauta 1970. gadā. Un tās pamatā grāmata ir patiesa. Bet Mihails Iosifovičs uzsver, ka Bleišics ir izņēmums:

Parasti viņi farsā tā nekāpa. Ļeņingradā pagrīdes miljonāru nebija. Viņi dzīvoja Kaukāzā vai Vidusāzijā. Āzija - reģistrācija un tirdzniecība. Kaukāzā - ģildes darbinieki. Un tie ir īsti superbagātnieki, kuri, piemēram, varētu atļauties baltu mersedesu. Tas ir tāpat kā tagad nopirkt Marsa roveri.

Slāvu republikās pagrīdes tirgotāji bija spiesti uzvesties pieticīgāk. Visvairāk braucām ar Volgu. Bet kaut kur jāiegulda savi neskaitāmie ienākumi! Bija gaidāmas smieklīgas lietas. 60. gadu beigās tika arestēts Simferopoles pazemes apģērbu rūpnīcas īpašnieks, kuru visi sauca par tēvoci Noļu vai Tsekhoviku. Cita starpā viņi viņam atņēma... automašīnas priekšējās durvis, kas izgatavotas no zelta. Tas nekad netika atvērts, domājams, sabojāšanās dēļ.

Maskavas valūtas tirgotāju karalis Jans Rokotovs, lai gan viņš katru dienu pusdienoja restorānā Aragvi, dzīvoja komunālajā dzīvoklī kopā ar savu tanti un valkāja to pašu noplucis uzvalku, kurā viņš stājās tiesas priekšā. Viņam tika konfiscētas vērtslietas 1,5 miljonu dolāru vērtībā.


“Burvis...” ilustrāciju autors nodrošināja sevi uz mūžu

Meistardarbs Ērenburgas tualetē

Rafinēti cilvēki ieguldīja gleznās un senlietās. Tāpat kā, piemēram, Varšavas šosejas autoservisa direktors, kurš Stefanovičam izrādīja savu unikālo kolekciju.

Taču visbrīnišķīgāko privāto gleznu galeriju, kuru Ermitāža apskaustu, redzēju nevis darbnīcā, spekulantu vai tirgotāju, bet gan leģendārā rakstnieka Iļjas Ērenburga dzīvoklī, kurš dzīvoja iepretim Mossovetam, atzīst kinorežisors. - Visas sienas bija pārklātas ar Šagāla, Modiljāni, Chaima Satina, Pikaso, Kandinska oriģināliem - tie bija viņa draugi. Viņam pat bija tāda tualete kā muzejā. Virs tualetes un pie durvīm karājās mākslinieka Fernanda Ležē darbi. Viņš nedabūja vietu, nabaga puisim, starp māksliniekiem pirmajā rindā... Tagad metru gara Ležē glezna maksā vidēji 10 miljonus eiro.


Pārtikas veikala Eliseevsky direktors Jurijs SOKOLOVS...

Epiloga vietā

Lai pieminētu visus padomju pagrīdes magnātus, jums jāuzraksta grāmata. Tas ir veikala strādnieks Šahs Šavermans, kurš iekārtoja šūšanas darbnīcu... psihiatriskajā slimnīcā, kur viņš bija direktors. Un Harkovas “tēvocis Borja”, kurš pārpludināja valsti ar saviem izstrādājumiem: no apakšbiksēm un galošām līdz viltotām kristāla lustrām. Un azerbaidžānis Teimurs Akhmedovs, nošauts pēc Alijeva personīgā pasūtījuma. Viņu vidū, protams, bija arī negodīgi uzņēmēji – krāpnieki, informatori, krāpnieki. Bet bija arī daudz strādīgu, gudru cilvēku, kuriem vienkārši nepaveicās, ka viņi piedzima 30–40 gadus vēlāk.


...viņš savai mazajai meitai neko neliedza

"Zelta" Tumanovs

Pārsteidzoši, privātais uzņēmums oficiāli pastāvēja PSRS. Pēc Lielā Tēvijas kara valsts ekonomika gulēja drupās. Varas iestādes pievēra acis uz mazo amatnieku šķiras parādīšanos, kas šuva drēbes un ražoja dažādus sadzīves priekšmetus. 50. gadu beigās Savienībā bija 150 tūkstoši arteļu. Bet ne visi gribēja peldēt sekli. Leģendārā Vadima Tumanova liktenis tam ir pierādījums.

Jūrnieks, jaunais Klusā okeāna flotes komandas bokseris, nokļuva nometnēs saskaņā ar “politisko 58. pantu” - par mīlestību pret Jeseņinu. Viņš dienēja astoņus gadus un vairākas reizes mēģināja aizbēgt. Kā viņš palika dzīvs, to zina tikai Dievs. Filma “Lucky” ar Vladimiru Epifantsevu titullomā pēc Vladimira Visocka un Leonīda Mančinska grāmatas “Melnā svece” ir par Tumanovu.

Pēc atbrīvošanas viņš organizēja pusotru desmitu Savienības lielāko kalnrūpniecības arteļu, nākotnes kooperatīvu prototipus, kas valstij saražoja 500 tonnas zelta. Viņa cilvēki saņēma lielākas algas nekā Politbiroja biedriem – vidēji divi tūkstoši rubļu!

Lūk, kā par viņu rakstīja dzejnieks Jevgeņijs Jevtušenko:

“Mūsu likumīgais padomju miljonārs caur durvju stiklu ar ceriņu kvartālu pamāja durvju sargam. Kad durvīs parādījās sprauga, Tumanovs uzreiz iegrūda spraugā ceturtdaļu, un tās pazuda, it kā faķīra rokā. Durvju sargs bija maza auguma, nedaudz atgādināja Napoleonu savā varenībā.<…>Pēkšņi kaut kas notika ar viņa seju: tā rāpoja vairākos dažādos virzienos vienlaikus.

Tumanovs? Vadims Ivanovičs?

Kapteinis Ponomarjovs? Ivans Arsentjevičs?

Izrādījās, ka Kolimas leģenda tikās ar savu bijušo uzraugu. Tikšanās, dīvainā kārtā, izvērtās sirsnīga.

IZMETA

* Raimonda Paula jeb Jurija Antonova līmeņa superzvaigznes no autortiesībām vien nopelnīja aptuveni 12 - 15 tūkstošus rubļu mēnesī. Bet viņi arī saņēma honorārus. Filmas “The Roof of Your House” veidotājs 80. gadu sākumā nesa skaidru naudu nevis makā, bet gan čemodānā.

* Mihails Šolohovs saņēma legālus miljonus gan no izdevumiem PSRS, gan no tulkojumiem.

* Dramaturgs Anatolijs Barjanovs procentu maksājumos saņēma 920 700 rubļu par savas lugas “Otrpus” publisko izrādi 1949. gadā.

* Mākslinieks Leonīds Vladimirskis, izgatavojis slavenās ilustrācijas pasakai “Smaragda pilsētas burvis”, neko citu nezīmēja - ar to pietika visam mūžam!

* Lieliskais šahists Anatolijs Karpovs bez mulsuma saka: “Vai es biju legāls padomju miljonārs? Jā".

Svētdien, 23. jūlijā, nomira pirmais likumīgais miljonārs PSRS, uzņēmējs un politiķis Artjoms Tarasovs. Viņam bija 67 gadi.

Artjoms Tarasovs dzimis 1950. gadā Maskavā un ieguvis slavu PSRS un ārzemēs kā pirmais legālais padomju miljonārs, kuram par 1989. gada janvāri pēc viņa vadītā kooperatīva “Tehnika” lēmuma no šī kooperatīva peļņas tika izmaksāta alga 3 miljonu rubļu apmērā. No šīs algas tika maksāti visi nodokļi - tikai Tarasova bezbērnu nodoklis bija 6 procenti jeb 180 000 rubļu. Tarasova vietnieks kooperatīvā, kurš arī saņēma algu 3 miljonu rubļu apmērā, būdams PSKP biedrs, maksāja partijai biedru naudu 3 procentu apmērā no algas - 90 000 rubļu. Tas izraisīja šoku padomju sabiedrībā un diskusiju vilni PSRS.

Artjoms Tarasovs tika ievēlēts par RSFSR tautas deputātu un pirmā sasaukuma Valsts domes deputātu. Viņš 1996. gada vēlēšanās tika izvirzīts kā Krievijas prezidenta amata kandidāts, taču vēlēšanu komisijā nav reģistrēts un vēlēšanās nepiedalījās.

Vēl nesen viņš strādāja par viņa izveidotā Inovāciju institūta LLC direktoru padomes priekšsēdētāju. Kopš 2016. gada – partijas Yabloko biedrs. 2016. gada Valsts domes vēlēšanās viņš vadīja Jabloko reģionālo sarakstu Krasnojarskas apgabalā un tika izvirzīts arī kā kandidāts vienmandāta vēlēšanu apgabalā.

Radio Brīvība publicē sarunu starp apskatnieku Mihailu Sokolovu un Artjoms Tarasovs, kas veltīta Tarasova memuāru grāmatas “Miljonārs” izdošanai. Šis raidījums, kurā piedalījās arī Valsts domes deputāts, pirmo reizi tika pārraidīts Radio Liberty 2004. gada septembrī.

Mihails Sokolovs: Artem, sāksim ar tavu grāmatu. Cik grūti ir atklāti rakstīt par 90. gadiem? Galu galā daudzi cilvēki, par kuriem jūs rakstāt, ir dzīvi, veseli un ieņem dažādus un augstus amatus. Nu, piemēram, tas pats Jurijs Mihailovičs Lužkovs, kuru jūs faktiski savulaik ieteicāt Gavriilam Popovam par vicemēru. Visi šie stāsti... Vai tagad pret jums ir kādas pretenzijas no tiem, kuri patiesībā kļuva par jūsu grāmatas varoņiem?

Artjoms Tarasovs: Nu, Mihail, es gribētu sākt ar to, ka es neesmu rakstnieks un nekad neesmu bijis un nebūšu, un es sevi par tādu neuzskatu. Un tāpēc viss, kas notika šādi – šī grāmata dzima, šis pārpratums, man šķiet, bija pats par sevi. Pirmās rindas sāku rakstīt 1997. gadā. Tas ir, jūs varat iedomāties, 7 gadi, ar lieliem pārtraukumiem, dažreiz pusotru, divus gadus - tā šī lieta tika uzrakstīta.

Es šajā grāmatā nerakstu par cilvēkiem. Tev liekas, ka es tur rakstu par Lužkovu un vēl kādu cilvēku...

Mihails Sokolovs: Par Gaidaru, piemēram.

Artjoms Tarasovs: Tev arī tā šķiet. Es rakstu par tām pēdām... pēdām, kas palika manā dzīvē, kad saskāros ar šiem cilvēkiem. To ir ļoti viegli pierādīt. Tie ir bojāgājušie, kuru likteņus arī aprakstu grāmatā, viņu vairs nav, bet pēda paliek līdz pat manām pēdējām dienām. Un, ja es rakstu, ka cilvēks ir bandīts, viņš tiešām manā dzīvē bija bandīts, viņš man atstāja tādu iespaidu un tādas rētas uz sirds vai kur citur. Varbūt viņš ir kārtīgs cilvēks, varbūt viņš mīl savu vecmāmiņu, varbūt viņš vada bērnu namu - es nezinu, es nevaru uzrakstīt šī cilvēka aprakstu. Tāpēc lai šie cilvēki neapvainojas. Tās ir pēdas, ko viņi atstāja manā biogrāfijā, dzīvē, liktenī, tās ir tieši tādas, kā es aprakstīju - un nekas vairāk.

Ja es rakstu, ka cilvēks ir bandīts, viņš manā dzīvē tiešām bija bandīts

Mihails Sokolovs: Es tikai atzīmēšu, ka jūsu grāmata savā ziņā ir tāda... nu, ne gluži korupcijas enciklopēdija, bet gan vieglu krāpniecību katalogs no šī trakā 90. gadu laika.

Un es gribu mūsu klausītājiem pateikt, ka mums pievienojās Krievijas Valsts domes deputāts, laikraksta "Moskovskij Komsomoļec" žurnālists Aleksandrs Hinšteins, kurš daudz raksta par korupcijas problēmām, par izlūkdienestu problēmām un ir Drošības loceklis. komiteja.

Kopumā mums studijā ir divi deputāti: viens bijušais Valsts domes deputāts, otrs tagadējais. Un ir par ko runāt.

Es sazinātos ar Hinšteina kungu. Arī septembrī Moskovskij Komsomoļec publicēja jūsu rakstu “Atbrīvošanās no VDK” ar apakšvirsrakstu “Par ko viņi cīnījās, ar to arī uzskrēja”. Un autors, tas ir, jūs, pierāda, ka mēs, tas ir, cilvēki, esam vainīgi, ka esam iznīcinājuši labākos izlūkdienestus pasaulē.

Tātad jūs uztraucaties, ka aizbraukuši visefektīvākie vidējā līmeņa cilvēki, kas pārsniedz vidējo, un jūs aicināt visus šos VDK darbiniekus atgriezties un aizsargāt Tēvzemi no terorisma.

Tu vispār nopietni?

Pilnīgi nopietni. Nu, ne gluži, ne es aicinu viņus atgriezties un aizstāvēt savu dzimteni. Es tikai izteicu savu pieņēmumu, ka prezidentam kā augstākajam virspavēlniekam un galu galā viņu bijušajam kolēģim vajadzētu viņiem šādu aicinājumu. Jo citādi cilvēki, kuri šodien lielākoties ir diezgan labi nodrošināti, protams, neatgriezīsies.

Kas attiecas uz sabiedrības atbildību par specdienestu sabrukumu un par šī sabrukuma sekām, kuras mēs, diemžēl, esam liecinieki šodien, jā, es esmu pilnīgi pārliecināts, ka sabiedrība un pirmām kārtām domājošākā un progresīvākā daļa tā inteliģences formā, tas ir, jūs un es esam vistiešākā atbildība par notikušo.

Mihails Sokolovs: Tātad jūs domājat, ka VDK jāatjauno tieši tāda, kāda tā bija?

Nē nē. Es nevēlos nekādas galējības, un es šeit nerunāju par galējībām. Vispār šādiem globāliem jautājumiem vienmēr ir jāpieiet ļoti uzmanīgi un ļoti uzmanīgi. Es runāju par ko citu. Es runāju par to, ka tad, kad Padomju Savienība sabruka, 1991. gadā, tā, starp citu, sabruka, man jāatzīmē, ne jau VDK vainas dēļ, jo visi tie procesi, kas šodien notiek Kaukāzā, VDK. analītiķi un speciālisti, jo īpaši VDK Piektā direkcija PSRS tika prognozēta jau toreiz, 80. gadu beigās, un diemžēl...

Mihails Sokolovs: Un prognozēja arī Piektās direkcijas klienti. Piemēram, Andrejs Amalriks.

Paredzēts. Nu diemžēl uz tām piezīmēm, kas tika rakstītas partijas CK un citām valsts pārvaldes institūcijām, reakcija nebija.

Mihails Sokolovs: Nu par disidentu grāmatām... Amalriks uzrakstīja grāmatu par tēmu “Vai Padomju Savienība izdzīvos līdz 1984. gadam”. Nu, viņš dzīvoja līdz 1991. gadam. Tā ir patiesība.

Tātad, es turpināšu. Tajā laikā VDK patiešām bija viens no spēcīgākajiem izlūkdienestiem pasaulē. Un tad notikumi, kas sāka notikt valstī, noteikti noveda pie dienesta erozijas, noveda pie struktūras erozijas. Es negribu tagad dziedāt ozannas VDK un teikt, ka viss, kas notika šīs ēkas sienās, bija ļoti labi. Tāpat kā es izvairos no jebkādas visaptverošas kritikas, ka viss, kas notika aiz šīm sienām, bija slikts, mežonīgs un pretīgs. Es aicinu jūs patiešām atrast kādu vidusceļu. Sabiedrībai ir pienākums nodrošināt un aizsargāt savus izlūkdienestus. Un, lūk, mūsu sabiedrībā es galvenokārt domāju domājošo daļu, inteliģenci, kaut kādas attiecības ar izlūkdienestiem, tā teikt, ne tikai tuvumu, bet, ja tu esi rakstnieks un raksti par izlūkdienestiem un pretizlūkošanas aģentiem vai žurnālists, tad attieksme pret tevi ir atbilstoša. Viņi skatās uz jums tā, it kā būtu algots aģents vai slepens darbinieks, un tas tiek uzskatīts par sliktu manierēm.

Sabiedrībai ir pienākums nodrošināt un aizsargāt savus izlūkdienestus

Mihails Sokolovs: Nu, tās ir tik īpašas attiecības, vai ne? Viņi nelaiž iekšā tikai nevienu.

Jā, protams. Bet kāpēc, teiksim, Amerikā tie speciālisti, kas, teiksim, raksta par CIP vēsturi, eksistē absolūti normāli starp savējiem, es domāju elites pārstāvjiem, inteliģences pārstāvjiem, un nevienam neienāk prātā mest uz viņiem akmeņus un teikt: lūk, viņi nāk – algotie CIP algotie, vai algoti FIB algotie?

Mihails Sokolovs: Es varu atbildēt uz jūsu jautājumu.

pieņemsim.

Mihails Sokolovs: Jo, ja paskatāmies uz Rietumu izlūkdienestu pieredzi, lielākā vai mazākā mērā, ar atsevišķiem izņēmumiem, viņi kopumā aizstāvēja demokrātiju. Ko aizstāvēja VDK, čekisti un tā tālāk?

OGPU?

Mihails Sokolovs: Bet mēs ar jums ļoti labi zinām, mēs neesam bērni... noziedzīgs režīms.

OGPU - tas bija ļoti sen.

Mihails Sokolovs: Nu ko, cik sen...

Un mēs izmantojam to pašu kritēriju ar jums...

Artjoms Tarasovs: Atvainojos par iejaukšanos. Jūs esat nonācis pie ļoti svarīgas definīcijas, kas nāk gaismā tieši tagad. Faktiski jebkurai spēcīgai varai, spēcīgai valstij un vēl jo vairāk lielai valstij, kāda vēlas būt Krievija, ir jābūt spēcīgai organizācijai, izlūkdienestiem utt. Un tās nav bailes.

Ir biedējoši, kad specdienesti ir uz varas iestāžu aicinājuma, kad varas iestādes izmanto specdienestus savu personīgo interešu sasniegšanai: savtīgi, politiski, ko vien gribi, sevi stiprinot, apspiežot cilvēku iniciatīvas – lūk, kas ir biedējoši. Tāpēc Padomju Savienībā VDK bija biedējoša.

Atvainojiet, ka jūs tagad pārtraucu. Tas nav jautājums specdienestiem, ne VDK, un ne FSB.

Artjoms Tarasovs: Pa labi.

Tas ir jautājums iestādēm.

Artjoms Tarasovs: Viņi paši to veic profesionāli, jo ir dienestā.

Noteikti. Tas ir jautājums iestādēm. Izlūkdienesti ir tieši tādi paši valsts instrumenti kā Veselības ministrija vai, nosacīti runājot, pasts.

Izlūkdienesti ir tieši tādi paši valsts instrumenti kā Veselības ministrija

Artjoms Tarasovs: Pilnīgi piekrītu. Turklāt viņi ir disciplinētāki.

Mihails Sokolovs: Aleksandr, jūs apgalvojat, ka pamats ir veselīgs, tas ir, VDK, un uz šī pamata var būvēt jaunus izlūkdienestus. Citi uzskata, ka pamats ir galīgi sapuvis, un mums vajag darīt... kā Austrumeiropā.

No Austrumvācijas Stasi aģenti, kuri bija ļoti profesionāli, iespējams, no savas puses, netika pieņemti darbā Vācijas Satversmes aizsardzības birojā. Vai tu saproti?

Diezgan godīgi. Es atbildēšu uz jūsu jautājumiem. Pilnīgi pareizi, viņi netika pieņemti Satversmes aizsardzības birojā, kas saīsināti ir BFV, jo šī aģentūra pastāvēja Rietumvācijā.

Un Vācijas iestādēm nebija jāveido jauna aģentūra.

Tātad jūs sniedzāt, manuprāt, ļoti atklājošu un ļoti nozīmīgu tēzi. Jūs sakāt, ka Amerikā ir normāli slavēt CIP, jo visa Rietumu izlūkdienestu vēsture ir viena nepārtraukta demokrātijas aizsardzība...

Mihails Sokolovs: Nu, ar dažiem izņēmumiem.

Nē, nu tu tā teici... Bet Krievijā tā nav gluži taisnība. Es vēlos jums norādīt, ka, gluži pretēji, visa Rietumu izlūkdienestu vēsture ir viens nepārtraukts stāsts, kas ir absolūti antidemokrātisks, jo lielākā daļa teroristiska rakstura notikumu, sava veida sazvērestības, apvērsumi, sacelšanās, visās pasaules valstīs notika ar tiešu CIP līdzdalību.

Šodien, kad visi šie ideoloģiskie aizbāžņi ir atmesti un nav padomju laika stereotipu, mēs varam mierīgi par to runāt un teikt, ka jā, bin Laden...

Mihails Sokolovs: Un tu gribi teikt, ka komunistu draudi pasaulei nekad nav bijuši, vai ne?

Es gribu teikt, ka, lai izvairītos no viena nozieguma, nepavisam nepietiek ar citu noziegumu. Ļaunums pret ļaunumu, atvainojiet, ir pilnīgi nedemokrātisks. Un kas attiecas uz bin Ladenu, kuru amerikāņi šodien medī, kura dēļ viņi jau ir sagūstījuši divus suverēnus, teiksim, valstis, šis bin Ladens vakar neparādījās, šis bin Ladens nenokrita no mēness, tas ir Amerikas izlūkdienestu produkts. Es nevēlos apgrūtināt jūs un savus klausītājus ar visu to sarakstu...

Artjoms Tarasovs: Aleksandr, tu redzi, uz ko tu nāc, un Amerikā izlūkdienesti ir sava veida dienesta komanda pašreizējā valdībā.

Jā jā.

Artjoms Tarasovs: Un tas ir tas, kas ir biedējoši, vienīgais, kas mani satrauc. Es neesmu revolucionārs, ne politiķis. Es biju arī Valsts domes Drošības komitejā, jo dīvainā kārtā bija pirmā Valsts dome. Bet šodien tas mani kā pilsoni satrauc. Vai valdība šodien ar visu atbildību spēj pateikt, ka to specdienestu izmantošana, ko viņi atdzīvina, ko viņi vēl atdzīvinās, un, acīmredzot, visus atzvanīs un maksās labas algas, vai valdība šodien spēj pateikt tautai , un vai tas Vai mūsu cilvēki var paļauties, ka šis specdienests, pretēji tautas interesēm, nekalpos vienkārši valdības virsotnēm? Ja tā, tad mūs var sagaidīt kaut kādas valstu pārņemšanas - mēs arī cīnāmies ar terorismu. Basajevs dosies uz Turciju, un mēs to notversim.

Mihails Sokolovs: Ziniet, joprojām pastāv šāda problēma. Tātad jūs atkal teicāt par ASV un tā tālāk, bet tas, ko jūs zināt par Amerikas izlūkdienestos notiekošo, galvenokārt ir saistīts ar komisiju darbu, parlamentāro kontroli, šī CIP darbība tika vairākkārt pārskatīta, pētīta. , un tā tālāk, tad ir parlamentārā kontrole vienā vai otrā pakāpē, lielākā mērā nesen, teiksim, 80. gados, 90. gados, mazākā mērā agrāk, bet tā ir pastāvējusi vienmēr.

Padomju Savienībā nebija nekādas kontroles, atvainojiet, izņemot PSKP CK kontroli.

Un 90. gados man vispār ir aizdomas, ka vispār nebija nekādas prezidenta varas kontroles.

Starp citu, Artema Mihailoviča grāmatā ir informācija, kad tās pašas valsts drošības vai tai tuvu stāvošu struktūru darbinieki atrisināja savas personīgās problēmas.

Jā, un jūs, manuprāt, daudzkārt rakstījāt par to, kā viņi atrisināja savas personīgās iedzīvošanās vai, tā teikt, karjeras problēmas, izmantojot šo dārgo ID ar uzrakstu “FSB” vai kaut ko citu, “FAPSI ”, jums ir daudz rakstīts par šo tēmu.

Jā.

Mihails Sokolovs: Un parlamentārās kontroles kopumā manāmi trūka. Un man ir aizdomas, ka viņš nav parādījies arī tagad. Tā ir patiesība?

Nē, viņš neparādījās.

Mihails Sokolovs: Tu redzi.

Savienosim kādu klausītāju, lai mums trijatā nerastos saruna.

Artjoms Tarasovs: No bijušajām iestādēm lūdzu kāds zvanīt.

Mihails Sokolovs: Man ir aizdomas, ka viņi to darīs.

Boriss mums zvana no Sanktpēterburgas. Lūdzu, jūsu jautājums mūsu viesiem.

Klausītājs: Vēlos pajautāt abiem studijas viesiem. Vai, jūsuprāt, bija alternatīva, iespējams, pārāk skarbi izsakoties, noziedzīgai īpašuma privatizācijai? Paldies.

Mihails Sokolovs: Artem, tu piedalīji privatizācijās?

Artjoms Tarasovs: Nu protams. Bija un, protams, vajadzēja būt. Un principā bija laiks, kas tiešām pagāja kā acu priekšā un pat ar manu līdzdalību. Savulaik es biju padomē prezidenta Jeļcina laikā, viņš vēl nebija prezidents, bet gan RSFSR Augstākās padomes priekšsēdētājs, un tur bija diezgan cienījami cilvēki. Tur bija rakstnieks Granins, režisors Zaharovs, Grigorijs Javļinskis, Burbulis. Un sanācām kopā, dzērām konjaku, protams, trīszvaigžņu, un apspriedām, ko darīt ar valsti un kā risināt jautājumus, arī privatizāciju. Toreiz tur bija Gaļa Starovoitova. Galu galā, kāpēc viņi izvēlējās privatizācijas vaučeru sistēmu, kāpēc viņi to izvēlējās? Jo, kā toreiz likās, Čehoslovākijā tas bija ļoti veiksmīgi. Tur caur šo sistēmu parādījās pirmie taloni. Taču bija arī alternatīvas. Tika ieteikts daudz lietu. Konkrēti, te mēs esam... Es saku “mēs”, es biju topošās buržuāzijas pārstāvis, tā bija tā saukto kooperatoru šķira. Mums jau bija daudz cilvēku, strādāja 5 miljoni cilvēku, 300 tūkstoši uzņēmumu. Biju PSRS Kooperatīvu savienības viceprezidents. Mēs piedāvājām Jeļcinam citu ceļu: paņemsim kādu teritoriju, izveidosim brīvās sadarbības zonu šajā teritorijā un paskatīsimies, kas no tā sanāks, bet neizplatīsim to uzreiz pa visu valsti. Jo mēs sapratām, ka kooperatīvs, kas parādījās kādā uzņēmumā, piesaistīja labākos darbiniekus un maksā vairāk naudas. Dabiski, ka kooperatīvā ienāca arī ēnu nauda. Es saku: labi, norobežojiet mūs ar, es nezinu, dzeloņdrātīm, izveidojiet Honkongas zonu, un paskatīsimies, kas notiks. Turklāt mēs prasījām jebkuru teritoriju. Un tad bija nevis gubernatori, bet arī reģionālo partiju komiteju sekretāri, kuri paši ierosināja Gorbačovu... Tajā skaitā, starp citu, nevaru neatcerēties Juriju Spiridonovu, viņi gribēja izveidot Komi brīvās sadarbības zonu. Republika. Un, ja tā būtu gājis, nu, kaut kur vienā teritorijā būtu bijušas privatizācijas kļūdas, tad sadalītu savādāk. Tātad, šeit ir alternatīva. Bet mēs izvēlējāmies šo metodi.

Es jau aizbraucu. Čubais parādījās pēc tam. Un tā tas viss notika.

Es biju topošās buržuāzijas pārstāvis, tā bija tā saukto kooperatoru šķira.

Es gribu teikt, ka, iespējams, ja ideja, ko Artjoms Tarasovs ierosināja Jeļcinam, būtu visus aizvest un iežogot aiz dzeloņdrātīm KOMI republikā, viss šis jūsu uzskaitītais uzņēmums kopā ar Javļinski, Starovoitovu, iespējams, būtu cits modelis. ir attīstījušies patiešām Krievijā.

Nopietni runājot, protams, veids, kā tika veikta privatizācija, rada un arī turpmāk radīs daudz jautājumu. Diemžēl atbildes uz tiem drīzumā nesaņemsim. Tā kā visās normālās valstīs privatizācija notiek ilgstoši. Anglijā, teiksim, tas ilga gandrīz 100 gadus, 80 gadus. Un mēs privatizējām un pārdevām īpašumus... teiksim, pārdevām floti par viena kuģa cenu. Pārdevām ostas par viena krāna cenu. Pārdevām rūpnīcas par vienas mašīnas cenu.

Artjoms Tarasovs: Jā, tas bija biedējoši, Aleksandr. Bet pats galvenais, bija daudz citu kļūdu. Privatizāciju vispār nav iespējams uzsākt, nelikvidējot monopolu.

Mihails Sokolovs: Jūs un Javlinskis piekrītat.

Artjoms Tarasovs: Skatiet, cik tas ir interesanti. Un es piekrītu Gregorijam, lai gan es par to nezināju.

Bet tas patiesībā ir pierakstīts Rietumu ekonomikas mācību grāmatās.

Mihails Sokolovs: Viņš visu laiku par to runāja.

Artjoms Tarasovs: Privatizācija sākas pēc tam, kad tiek pieņemti pretmonopola tiesību akti utt. Šo lietu bija daudz. Un šeit es par to rakstu. Es atceros šo vēsturisko lietu, aprakstu to grāmatā. Koks runāja mūsu Valsts domē, viņš toreiz bija Valsts īpašuma komitejas priekšsēdētājs. Tas bija tieši tad, kad parādījās kredītu pret akcijām izsoles, un tas pats “Niķelis”, JUKOS un viss pārējais tika ieķīlāti par 9 miljardiem rubļu. Un es viņam uzdevu jautājumu: “Sakiet, lūdzu, kā jūs tādu īpašumu, kas maksā, nu, vismaz 9 miljardus, ieķīlāt Krievijas komercbankām par 9 miljardiem rubļu, zinot, ka nākamgad neatpirksiet? ” Un Kohs, nepamirkšķinot, ar baltu aci, nezinu, ar zilu, atbildēja: “Zini, Artjoms Mihailovič, mums šī gada budžetā ir “caurums”, mēs to izdomājām kā to izdarīt, šī nauda tiks izmantota 1995. gada budžeta bedres aizvēršanai.

Mihails Sokolovs: Nu, mēs tikko gatavojāmies prezidenta vēlēšanām. Parādījās nedaudz naudas.

Sergejs mums zvana no Sanktpēterburgas. Lūdzu, jūsu jautājums. Sveiki.

Klausītājs: Jūs šeit aicinājāt piezvanīt bijušajiem izlūkdienestiem. Bet, būdams izlūkdienestu cienītājs, es gribētu uzdot jautājumu.

"Secret Service Lover" ir jauna veida sexy, vai ne?

Klausītājs: Jā. Šeit mūsu ģimenē ir ļoti populāra Viktora Suvorova grāmata “Akvārijs” un, protams, šeit, piemēram, Aleksejs Konstantinovs “Nodevējs”. Un, salīdzinot šīs divas grāmatas, var teikt, ka pa visu šo laiku VDK tika reorganizēta trīs, piecas, desmit reizes. Droši vien tas ir jāatjauno. Bet “akvārijs” palika nesatricināms. Un pat spriežot pēc visām operācijām, tas plaukst. Tā kāds bijušais VDK virsnieks komentētu, cik liela, laba vai slikta ietekme tam ir uz “akvārija” drošību?

Mihails Sokolovs: GRU nozīmē Aizsardzības ministrijas Galvenā izlūkošanas direkcija. Ļauj man paskaidrot.

Precīzāk sakot, tā ir Bruņoto spēku Ģenerālštāba Galvenā izlūkošanas pārvalde. Tomēr es īsti nesaprotu aicinājumu bijušajiem VDK darbiniekiem. Es nezinu, kuru no mums trijiem viņi šeit domā.

Zini, Artjoms Mihailovič, mums šī gada budžetā ir "caurums", mums ir jāslēdz

Mihails Sokolovs: Viņi dod mājienu.

Viņi dod mājienus, vai ne? es atbildēšu. Nu, godīgi sakot, es nezinu, kurās pēdējā laikā notikušajās operācijās, kas liek cilvēkiem paziņot un teikt, ka GRU nav mainījies, es un, iespējams, lielākā daļa sabiedrības, par šīm darbībām nezinu.

Kas attiecas uz Suvorova grāmatu, tad droši vien tagad nav vajadzības to detalizēti analizēt. Es domāju, ka lielākā daļa cilvēku, kas prot lasīt un saprast, saprot, ka tas ir diezgan labi izdomāts un labi uztaisīts propagandas gabals, šī ir tīri propagandas grāmata, kas sarakstīta ne bez britu palīdzības un ar viņu aktīvu līdzdalību. Nu, mēs varam atcerēties, visticamāk, “garšīgāko”, kā saka žurnālisti, piemēru no šīs grāmatas: to Penkovski, spiegu, kurš strādāja britu un amerikāņu izlūkdienestos, nevis tika sodīts ar nāvi saskaņā ar Militārās kolēģijas spriedumu. Augstākā tiesa, tika dzīvs sadedzināts krāsnī Tad ilgu laiku šie pārogļotā Penkovska attēli tika rādīti kā audzinājums topošajiem neredzamās frontes karavīriem.

Es nezinu, cik lielā mērā Ģenerālštāba Galvenā izlūkošanas direktorāts ir reformēts un kā tas tiek reformēts. Šodien tas praktiski nenodarbojas ar darbu valsts teritorijā, veic uzdevumus, kas vispirms jāveic ārvalstīs. Nu, neskaitot, protams, situāciju saistībā ar Čečeniju un Ziemeļkaukāza reģionu.

Mihails Sokolovs: Tātad jūs rakstāt par Jandarbijeva, Barajeva un Khattab likvidāciju - jums vajadzētu lepoties ar viņiem, šīm klasiskajām operācijām.

GRU ar to nebija nekāda sakara.

Mihails Sokolovs: Tāpēc es domāju, varbūt jūs nodevāt kādu militāru noslēpumu, rakstot, ka Jandarbijeva likvidācija ir, tā sakot, varas iestāžu darbs.

Varbūt kāds pat tika ierāmēts.

es nedomāju. Es domāju, ka tas patiesībā ir atklāts noslēpums, atkal visi to saprot.

Artjoms Tarasovs: Man tiešām ir pārsteidzoši, ka nokļuvu tādā tēmā – VDK. Tu man neteici, par ko tas būs.

Un viņi man to neteica.

Artjoms Tarasovs: Bet ziniet, to es varu teikt. Tas viss notika objektīvi – VDK iznīcināšana. Kādā brīdī viņi palika bez uzdevuma, ko viņiem izvirzīja varas iestādes. Pazuda spēks, pazuda uzdevumi. Un skumjākais viņiem ir tas, ka tieši tajā brīdī pazuda finansējums. VDK ģenerāļi faktiski ieradās pie manis strādāt un teica: mēs gribam strādāt, mēs gribam nopelnīt naudu.

Es aprakstu šo gadījumu grāmatā, kad es runāju pa radio... Baidos, ka tu, Mihail, es neatceros, nē, laikam ne tu, un es teicu, ka it kā antipadomju pārstāvji. jau bija pazudis, nebija ko ķert, bet tā kā ir tik milzīgs kolektīvs, lai mēs kā kooperatīvu savienība palīdzam, maksāsim un apmācīsim visus VDK darbiniekus vadībā - viņi atgriezīsies kā vadītāji un cels ekonomiku. Un tad presē uzstājās Maskavas KGB priekšnieks, tikai kaut kāds ģenerālis, un teica: šie naudas maisi, tie joprojām ir...

Kurš gads šis bija?

Artjoms Tarasovs: Tas bija 1990. gads.

Tad droši vien bija Maskavas VDK vadītājs Vitālijs Nikolajevičs Prilukovs.

Artjoms Tarasovs: Tieši tā. Bet tā tas beidzās, Aleksandr. Es saņēmu vēstuli ar vairāk nekā 40 parakstiem, sākot... tur bija pulkveži, pulkvežleitnanti un majori: “Pēc jūsu runas, Artem Mihailovič, mēs sasaucām lielu sapulci. Mēs gribam iet un mācīties, lai kļūtu par vadītājiem. Vai tu saproti? Lūk, kā tas notika. Domāju, ka arī GRU kaut kad palika bez naudas.

Mihails Sokolovs: Es devos mācīties par vadītāju.

Starp citu, lai viņi mani nepārmestu, ka es nelasu ziņojumus no peidžera, es izlasīšu kaut ko labu. "Kāpēc jūs piešķirat skatuvi Khinšteinam, un man pat ir aizdomas, ka viņš ir arī darbinieks? Es nelasu tālāk, Varvara Aleksandrovna, tas ir nepieklājīgi.

Aleksandr, tu esi darbinieks vai nē?

Nu, fakts ir tāds, ka saskaņā ar mūsu pašreizējo likumdošanu pēc ievēlēšanas par Valsts domes deputātu vai iecelšanu par Federācijas padomes locekli...

Mihails Sokolovs: Vai dokumentācija ir iznīcināta?

Nē, nē, dokumentācija netiek iznīcināta. Viņš nevar ieņemt nevienu citu amatu.

Mihails Sokolovs: Bet vai viņš var nodarboties ar žurnālistiku?

Viņš var rakstīt, viņš var iesaistīties radošā darbībā, mācīt un pētniecībā.

Mihails Sokolovs: Bet cits biedrs Sergejs raksta: "Paldies par labo rakstu, kurā slavināti FSB virsnieki, es vēlētos, lai šīs struktūras sniegtu ieguldījumu valsts stiprināšanā un cīņā pret starptautisko terorismu."

Tas ir tas, ko daudzi vēlētos, lai viņi to darītu, nevis kaut kas cits, piemēram, noziedzīgas izrēķināšanās un aizsardzības raketes.

Es tikai gribu teikt, ziniet, jūs un es eksistējam un dzīvojam noteiktu stereotipu gūstā. Un mēs pat necenšamies iznīcināt šos stereotipus. Tātad mēs sakām: tās ir iestādes... Tas ir, jūs saskārāties ar negodīgu, sliktu FSB virsnieku vai policistu, un cilvēks ir izveidots tā, viņš sāk teikt: tā viņi visi ir.

Mihails Sokolovs: Daudz un daudz.

Mēs vienojāmies. Bet tajā pašā laikā, jā, protams, šodien, īpaši ar naudu, ko viņiem maksā, un ko mēs tur pieņemsim darbā? Vai daudzi cilvēki mūsdienās, teiksim, pievienojas tiem pašiem policijas spēkiem ar augstāko izglītību, universitātes izglītību vai juristiem? Ej uzaicini jaunu vīrieti, 23-24 gadi, šodien par algu, lai varētu maksāt 3-4 rubļus mēnesī.

Artjoms Tarasovs: Aleksandrs, Kudrins sacīja, ka pēdējos gados tiesībaizsardzības iestāžu budžets ir trīskāršojies.

Es godīgi...

Mihails Sokolovs: Un tas joprojām aug un turpinās pieaugt.

Es saprotu. Esmu gatavs jums ar pilnu atbildību pateikt, ka tā nav taisnība. 2005. gada budžets vēl nav pieņemts. Šis ir slēgts... nu, kā mans kolēģis nesenā pagātnē...

Mihails Sokolovs: Žēl, ka tas ir slēgts.

Nu tā ir normāla prakse, visās pasaules valstīs ir tieši tāpat.

Mihails Sokolovs: Nē, rubriks ir pavisam cits.

Nē. Ir viens cipars, pēc pieņemšanas kļūst atklāts - cik katrai nodaļai tiek piešķirta nauda, ​​un tad ir šīs naudas sadale, kas, protams, tiek slēgta.

Mihails Sokolovs: Palasiet jebkuru Rietumu budžetu, arī aizsardzības budžetu, tur ir daudz sīkāk.

Var būt.

Mihails Sokolovs: Droši vien tevi apmāna domē savas jaunības dēļ.

Tas ir skaidrs. Bet es gribu teikt, ka vakar mums tikko bija slēgta Drošības komitejas sēde, kurā mēs izskatījām budžeta projektu, kas konkrēti saistīts ar tiesībsargājošo iestāžu budžetu. Vakar komisija neakceptēja un nepiekrita, ka šis budžets ir jāsūta tālāk apstiprināšanai, jo valdība faktiski papildu naudu nepiešķir. Un visas runas par to, ka budžets palielinās, ka tiek dota papildu nauda, ​​tas viss paliek tikai runas. Vidēji pieaugums ir kaut kur ap 20 procentiem, kā viņi rakstīja. Bet, ja mums ir 12 procentu inflācija, nu, kas tad mums atliek, kāda vēl nauda varētu būt?

Un, kad, piemēram, Kudrins saka, ka IeM budžets ir izaudzis no 80 miljardiem līdz 100-kaut kādiem miljardiem, bet tajā pašā laikā nekaunīgi noklusē, ka tika pārskaitīta nauda, ​​kas iepriekš nekur vispār nebija parādījusies. federālā ziņo, ka viņa izstrādāja Privātā drošība ir vairāk nekā 38 miljardi rubļu, tie šodien tika pārskaitīti uz valsts kasi, viņi aizgāja, šī ir tā pati nauda no tās pašas kabatas, bet tagad nevis 80, bet 120 miljardi.

Tāpēc, tikai noslēdzot šo tēmu, es gribu teikt, ka ir vairāk spekulāciju un vairāk demagoģijas nekā patiesībā. Diemžēl specdienestu budžets nopietni nepalielinās. Diemžēl valsts par šo tēmu nopietni nedomā.

Artjoms Tarasovs: Aleksandr, es gribētu teikt to. Kad biju deputāts, saskāros ar cienījamo Kremļa Ekonomikas direkciju, tad viņi nodarbojās ar rekonstrukciju...

Mihails Sokolovs: Pāvels Pavlovičs Borodins, zināms visiem.

Artjoms Tarasovs: Nu es negribu nosaukt vārdus...

Mihails Sokolovs: Nu es to nosaucu.

Artjoms Tarasovs: Viņš deva savu uzvārdu. Tātad, mēs runājām ar šo cilvēku. Un viņš man saka: "Vai jūs zināt, cik daudz naudas man ir šim gadam?" Es saku: "Cik daudz, Pāvel Pavlovič?"

Jūs pats tagad to nosaucāt.

Artjoms Tarasovs: Nu ko darīt? "3 miljardi dolāru." Es saku: "Atvainojiet, Pāvel Pavlovič, bet mēs pieņēmām tikai budžetu, visa jūsu ekonomikas pārvaldei ir tikai 200 miljoni." "Nu," viņš saka, "mēs tirgojam vēl dažus miljonus tonnu naftas, lai mums būtu ārpusbudžeta avoti." Viņš nopirka durvis par 11 tūkstošiem dolāru, durvis tika uzstādītas Kremlī. Nu, Domes rekonstrukcija ar turku balināšanu izmaksāja 45 miljonus dolāru.

Domes rekonstrukcija ar turku balināšanu izmaksāja 45 miljonus dolāru

Līdz ar to, redziet, specdienestu budžets ir saprotams, bet ir arī resursu ekonomija, kas var kaut cik atbalstīt šo budžetu.

Prezidenta lietu kārtošana ir vienkāršāka nekā specdienestiem, jo ​​viņi var izveidot vienotus uzņēmumus, var izveidot meitasuzņēmumus, un, atklāti sakot, man ir grūti redzēt FSB vienotus uzņēmumus.

Mihails Sokolovs: Nu, godīgi sakot, ziniet, galu galā ar Lietu pārvaldi viss ir sarežģīti. Jo ir arī Federālais drošības dienests, kuram ir savs budžets, vasarnīcas, labierīcības...

Federālajam drošības dienestam un prezidenta administrācijai nav nekā kopīga.

Mihails Sokolovs: Es domāju, ka ir šīs īpašās iespējas un izmaksas, un tas viss ir tik sajaukts, ka es baidos, ka, izveidojot kaut kādu komisiju Domē, jūs to drīz nesapratīsit.

Klausīsimies citā jautājumā. Lūdzu, Vladimirs Georgijevičs no Maskavas. Sveiki.

Klausītājs: Labdien, kolēģi. Es ļoti priecājos dzirdēt no jums. Un vispār interesanti raidījumi, Mihail, jūs vadāt. Tāpēc man ir jautājums jums, pareizāk sakot, galvenokārt Aleksandram Hinšteinam un daļēji arī jums. Tāds viedoklis un tāds jautājums.

Pirmais viedoklis. Kopš 1917. gada oktobra līdz šai dienai valdība karo pret savu tautu. Un viņš vada šo karu ar NKVD rokām. Diemžēl šis pakalpojums pastāvēja un pastāv joprojām. Un visi šie satricinājumi, kas notiek tagad, es nezinu, vai tie ir uz labu vai uz sliktu. Bet katrā ziņā tas, ka aizbrauca daudz cilvēku, varbūt arī tas nav slikti. Kā saka, vecās asinis mainās.

Tātad mans jautājums ir šāds. Nu, pie pašreizējā režīma, protams, nekādu izlūkdienestu izmaiņu nebūs – tas ir pilnīgi pašsaprotami. Un nākamajos trīs gados mums būs tas, kas mums ir šodien. Bet, ja pēkšņi notiks kādas izmaiņas valsts augstākajā vadībā vai kaut kas mainīsies politiskajā kursā, vai specdienestu, mūsu NKVD dzīlēs būs spēki, kas var pagriezt šo dienestu pavisam citā virzienā, mainīt to, ko tas notiek pēdējos 80 gadus? Lūk, jautājums. Paldies.

Mainīt uz labo vai slikto pusi? Atvainojiet, man ir pretjautājums.

Klausītājs: Nu es domāju, ka šodien NKVD ir tas pats, kas ir bijis kopš 1917. gada...

Mihails Sokolovs: Tas ir, pret tautu vērsta institūcija?

Klausītājs: Pilnīgi pret cilvēkiem. Tās ir psihiatriskās slimnīcas, tie ir cietumi, tā ir neērtu cilvēku, disidentu iznīcināšana, ko vien vēlaties. Vai izlūkdienesti beidzot rūpēsies par savām lietām? Tas ir, cīņa pret terorismu, visu veidu nekārtību novēršana, kas mūs apdraud no ārzemēm, un citas lietas. Tas ir, ko dara izlūkdienesti visā pasaulē.

Mihails Sokolovs: Tas ir skaidrs.

Starp citu, es pateikšu Aleksandram. Ziniet, ja mūsējie joprojām sevi dēvē par “slavenajiem drošībniekiem” un izkar Dzeržinska portretus uz Lubjankas, tas ir ļoti simboliski. Tas ir tas pats, kas... atkal, jūs tur pieminējāt Vāciju, vācu pretizlūkošanas virsnieki sevi dēvētu par "slavenajiem gestapo vīriem" un izkārtu, nu, Himlera vai Millera portretus, runa ir par vienu un to pašu.

Tas nepavisam nav viens un tas pats. Esmu gatavs strīdēties par šo tēmu. Jo Dzeržinskis un viņa portreti personificē nevis pašu Dzeržinski, bet gan noteiktu ticību. Galu galā, kas notika? Jā, protams, finanšu komponente, jā, Savienības sabrukums, bet notika vēl viena ļoti svarīga lieta. Tie, kas gāja dienēt VDK, īpaši centrālajā aparātā, bija cilvēki, nu, pietiekamā mērā, ja ne teikt, ka ideoloģiski, vismaz saprotot, ko un kā vārdā viņi strādā. Viņi jutās īpašā stāvoklī, viņi juta, ka viņi pieder noteiktai kastai...

Mihails Sokolovs: Partijas soda zobens, vai ne?

Revolūcijas. Tāds slepens Zobenbruņinieku ordenis. Un jebkurš slepens pasūtījums, jebkura slepena lieta, tas vienmēr ir pievilcīgs. Pēkšņi pa nakti sistēma sabruka. Un ideja, kuras labā viņi strādāja, viņiem tika atņemta. Bet viņiem netika dota jauna ideja. Un šodien, man šķiet, viens no galvenajiem mūsu specdienestu problēmu un likstu cēloņiem ir tas, ka cilvēkiem nav kam ticēt un nav kam strādāt. Un Dzeržinskis ir sava veida simbols, sava veida ticības personifikācija, kas viņiem bija. Un man, starp citu, jāsaka, ka es daudz pētīju Fēliksa Edmundoviča dzīvi, strādāju arhīvā, šis skaitlis man bija ļoti interesants. Varu teikt, ka Dzeržinskis vēl šodien varētu būt paraugs daudziem vadītājiem, jo, kā zināms, viņš kabinetā atpūtas istabā gulēja cietā mētelī, piesedzoties ar tuniku...

Dzeržinskis vēl šodien varētu būt par paraugu daudziem līderiem

Mihails Sokolovs: Un viņš parakstīja simtiem nāvessodu cilvēkiem, kuri tagad tiek uzskatīti par Krievijas lepnumu. Nu, zini, šis stāsts...

Jā, es parakstīju, bet bija karš.

Mihails Sokolovs: Karš, jā. Pret cilvēkiem.

Tādā pašā veidā viņa pretinieki parakstīja pretējus spriedumus.

Mihails Sokolovs: Ne tādos daudzumos.

Atkal jāatzīmē...

Mihails Sokolovs: Un tiesā ļoti daudzās lietās.

Artjoms Tarasovs: Es sēžu šeit un domāju, kā jūs no šīs tēmas kaut kur pārvērst ekonomikā.

Tomēr cilvēki nesaņem algas un dzīvo slikti. Varbūt mēs varam runāt par šo. Kas notiks ar ekonomiku. Lūdzu, ņemot vērā to pašu drošības spēku stiprināšanu.

Bet šīs lietas joprojām ir nedalāmas.

Artjoms Tarasovs: Kaut es varētu tur aizbraukt...

Mihails Sokolovs: Ziniet, interesanta ziņa no peidžera, Aleksandra, jums. “Jūs rakstījāt par pulkveža Suhodoļska rīcību, taču jums neizdevās apturēt šīs... (izlaižu epitetu) figūras pieaugumu, un viņš jau kļuva par ģenerāli Iekšlietu ministrijas galvenajā un lielākajā struktūrā. - Privātās drošības galvenajā direkcijā jūs kā domes deputāts joprojām esat bezspēcīgs, lai apturētu šīs figūras pieaugumu.

Vai jums nešķiet, ka sverat pie vējdzirnavām?

Jūs piekrītat sistēmai un domājat, ka, atbalstot labos cilvēkus, kuri guļ vienā virsjakā birojos un cīnīsies ar īstiem noziedzniekiem, sistēma uzlabosies. Vai tu saproti? Jūs esat ideālists.

Jā, es esmu ideāliste. Vai tas ir slikti?

Mihails Sokolovs: Laikam slikti. Labāk ir mainīt sistēmu.

Bet man šķiet, ka ir otrādi.

Bet man šķiet, ka visu, kas dzīvē notiek, visas pārmaiņas, visas maiņas, to visu dara ideālisti.

Mihails Sokolovs: Mums ir zvans no Sanktpēterburgas. Malhaz Grigorjevič, lūdzu. Sveiki.

Klausītājs: Vēlos sazināties ar Tarasovu. Artem, es gribu atgriezties... tu visu laiku saki: atgriezīsimies pie kaut kā cita. Tas ir par tā saukto incidentu jūsu grāmatā. Ir tavas dzīves lappuses, un cilvēki, kuri, kā tu teici, mantojuši... Un es un daudzi mani paziņas atceros tevi no jaunības un bijām ļoti labi draugi ar tavu tēvu.

Artjoms Tarasovs: Jā?

Klausītājs: Un esmu pārliecināts, ka daudzi no viņiem neiebilstu tikties un nostalģiski.

Man ir jautājums. Vai šis periods jums ir pagrieziena lappuse?

Artjoms Tarasovs: Zini, Malkhaz, es apzināti neieliku tur nevienu nodaļu par savu dzīvi. Tomēr šī grāmata nav biogrāfija. Es rakstīju par savu vecmāmiņu, kura dzīvoja cara laikā, un vispār nerakstīju par saviem vecākiem, par Gruziju, par Suhumi. Man ļoti sāpīga tēma ir Abhāzija. Es nemēģināju uzrakstīt autobiogrāfiju. Tāpēc es neatceros šo periodu. Lai gan man tas ir ļoti sāpīgi. Es reiz šeit uzstājos, ziniet, mani ierakstīja Suhumi televīzijā. Un es vērsos pie abhāziem, pie gruzīniem un krieviem un teicu: "Atdodiet man manu jaunību un bērnību - tā nepieder jums, ne abhāziem, ne gruzīniem, ne krieviem. Šī ir mana jaunība - Suhumi pilsēta tādā formā, kādā es tur dzīvoju, kad es biju jauns, tāpēc es nepieskāros šai tēmai, bet labi, ka tu to atceries, es nezinu, kur tu to dabūji Pēterburga, šķiet, ka tā vēl nav.

Klausītājs: Bet es to nesapratu. Es vadījos pēc jūsu teiktā programmas sākumā.

Man pa kreisi guļ Koržakovs, bet pa labi stāv Berezovskis, darbs, un es esmu vidū

Artjoms Tarasovs: Grāmatas vēl nav. Bet tas ir pārdošanā Maskavā. Es tikko iegāju veikalā... ļoti labi kaimiņi: Koržakovs man pa kreisi, Berezovskis pa labi, darbs, un es pa vidu.

Mihails Sokolovs: Visi trīs sējumi?

Artjoms Tarasovs: Berezovskis?

Mihails Sokolovs: Ir izdoti trīs Berezovska sējumi.

Artjoms Tarasovs: Manuprāt, trīs sējumi, jā. Viņi visi stāv kājās, bet Koržakovs par kaut ko guļ. Tāda es esmu starp viņiem.

Mihails Sokolovs: Bet Khinshtein acīmredzot vēl nav pārdošanā.

Izpārdots.

Artjoms Tarasovs: Jau izpārdots.

Mihails Sokolovs: Tiek gatavots nākamais sējums.

Artjoms Tarasovs: Tāpēc nav biogrāfijas, nav manas bērnības, manu vecāku - es nepieskāros šim periodam. Grāmata pat nebeidzas ar Putina periodu, nevis tāpēc, ka man nebūtu ko rakstīt, bet gan tāpēc, ka mana jaunā atgriešanās dzimtenē neatstāja pietiekami daudz iespaidu un pēdu. Šis ir nākamais darbs.

Mihails Sokolovs: Es arī gribētu pieskarties vēl vienai tēmai, diezgan interesantai. Artjoms savā grāmatā nerakstīja par interesanto, manuprāt, periodu, kad viņš kandidēja uz gubernatoru. Tas bija Sanktpēterburgā un tas bija Krasnojarskā.

Artjoms Tarasovs: Arī vesela nodaļa Mihails tika uzrakstīta ļoti pieticīgi, ar nosaukumu “Kampaņa par gubernatoru”.

Mihails Sokolovs: Kur galva?

Artjoms Tarasovs: Un es sapratu, ka šī lieta nav pabeigta. Šis ir cits periods, cita valsts, šī ir Putina valsts, bet es joprojām rakstu par Jeļcina valsti un laiku pirms Jeļcina. Šī ir jauna valsts, kurai vajag... Mihail, es atklāju jaunu likumu. Ziniet, kad cilvēks gavē piecas dienas, cik ilgā laikā viņš atgūstas no bada? Tieši piecas dienas. Ja tu badojies desmit dienas, tu desmit dienas sēdi uz ūdens. Tik ilgi tu esi prom no Krievijas, tik daudz gadu tev jāatgriežas. Es biju prom piecus gadus, atgriezos 2002. gadā, esmu šeit divus gadus, man ir vēl trīs. 2007. gadā runāsim par Krieviju...

Boriss Jeļcins un lielie uzņēmēji, kurus dažreiz sauca par “septiņiem baņķieriem”. Kremlis, 1998

Mihails Sokolovs: Vai es varu kandidēt uz nākamo gubernatoru? Ja nu vienīgi tas notiks. Starp citu, es gribēju jautāt jums kā visas šīs lietas dalībniekam. Ko jūs domājat par jaunākajām idejām neievēlēt gubernatorus, bet iecelt viņus un likvidēt viena mandāta deputātus, piemēram, Aleksandru Hinšteinu? Varbūt iecels arī deputātus?

Artjoms Tarasovs: Realitātē, protams, vēlēšanas ir tendenciozas. Tagad cilvēki mani vilka, cilvēki pat pierunāja mani, dažus manus draugus, kandidēt uz amatu Brjanskā. Vēlēšanas vēl notiks decembrī.

Mihails Sokolovs: Jā, tur gubernators Lodkins, tāds “sarkanais”, daudz ko sabojāja.

Artjoms Tarasovs: Mēs tur nosūtījām mašīnu, ar kuru man bija jābrauc. Viņa tika apturēta uz Brjanskas apgabala robežas, un tika atrastas ložmetēju patronas. Taču izrādījās, ka es ar šo mašīnu nebraucu. Es tikai gribēju aiziet un pārbaudīt. Šādi sākas Lodkina kampaņa. Es tur negāju, jo man nebija pietiekami daudz naudas un vietējās varas iestādes mani neapstiprināja. Es neesmu nevienā lokā.

Ko es domāju par Putina idejām par gubernatoru iecelšanu, tieši par šīm alternatīvām? Patiesībā es neesmu nekāds revolucionārs un nekliedzu, ka tas ir kaut kāds demokrātijas pārkāpums. Kā šodien notiek vēlēšanas, Mihail, būtu jau labāk viņus iecēlis.

Mihails Sokolovs: Nestāsti man.

Artjoms Tarasovs: Turklāt man nav jums jāsaka, ka jūs izmantojat šādas programmas. Tāpēc šeit mani uztrauc kas cits. Mēs savulaik apspriedām, kādas sekas šī sistēma atstās uz Krievijas ekonomiku. Varbūt Putins izvēlējās Ķīnas variantu, tad ieceltajiem gubernatoriem uzdos uzdevumu katru dienu ieviest 10 100 mazos uzņēmumus, tos atvērt un ziņot...

Mihails Sokolovs: Un šim nolūkam ir jāieceļ ķīnieši par gubernatoriem, kā arī jānošauj korumpēti ierēdņi.

Artjoms Tarasovs: Par ko? Bet es to neatvēru, atvainojiet, viņi mani atlaida no darba. Anglijā katru dienu tiek atvērti 2 tūkstoši mazo un vidējo uzņēmumu. Krievijā, manuprāt, visā Krievijā ir kaut kur ap 100-150.

Mihails Sokolovs: Un, iespējams, aizveras tikpat reižu.

Artjoms Tarasovs: Anglijā? Jā. Nu labi. Bet šeit, ja jūs to atverat, jūs to nevarat aizvērt bez kukuļa. Jāveido komisija, likvidācija – liela nauda.

Mihails Sokolovs: Ļaujiet arī Aleksandram runāt par šo tēmu. Turklāt es domāju... Pagājušajā pirmdienā viņš ieplānoja preses konferenci par šo jautājumu, joprojām, manuprāt, nezinot, ka prezidents runās par visu šo ideju atbalstu, un tomēr neatteicās no šī pasākuma. Tas bija pat interesanti. Starp citu, kā Vienotās Krievijas biedrs. Viņš gāja pret partijas līniju.

Es ne tikai neatteicu, bet arī izteicu viedokli, kāds man bija jau pirms prezidenta runas.

Nu par gubernatoru vēlēšanu atcelšanu. Man nav viennozīmīgas attieksmes pret to, jo... šeit es piekrītu Artjoms Mihailovičam, kā šodien notiek vēlēšanas, būtu labāk, ja tās vispār nebūtu.

Mihails Sokolovs: Bet tas ir atkarīgs no cilvēkiem. Dažās vietās tas notiek tā, bet citās - tā.

Diemžēl nē.

Mihails Sokolovs: Un ne visur viņi izvēlas cilvēkus, kas viņiem patīk.

Artjoms Tarasovs: Tikai viens piemērs...

Mihails Sokolovs: Nu, ziniet, stāsts ar gubernatoru Evdokimovu Altajajā ir diezgan smieklīgs. Jā? Bet kam Kremlis izspieda cauri? Surikovs, cilvēks, kurš kopumā vadīja reģionu daudzus gadus, un bez lieliem panākumiem.

Nezinu, vai aktierim veiksies, bet varbūt pat šāds aizvietotājs ir labāks.

Artjoms Tarasovs: Es neesmu pārliecināts, ka viņš neatrada finansējumu. Kādu finansējumu Evdokimovs varētu atrast? Nu, pajautā viņam, kas viņam iedeva naudu un kādā apmērā.

Mihails Sokolovs: Un tas jau redzams no viņa valdības sastāva...

Artjoms Tarasovs: Tu redzi.

Mihails Sokolovs: Nu ko darīt? Bez naudas nekas nenotiek.

Artjoms Tarasovs: Tāpēc šīs nav vēlēšanas, atkal absolūti nav vēlēšanas. Tāda nav tautas griba. Tā ir vai nu nauda, ​​vai vara.

Mihails Sokolovs: Ļaujiet Aleksandram pabeigt.

Tātad tas, kā viņus šodien ievēl, es atkārtoju, būtu labāk, ja vēlēšanas nebūtu.

Un, mums par dziļu nožēlu, vēlēšanu sistēma kopumā, protams, ir konvencija, tā, protams, ir ekrāns, jo galveno lēmumu joprojām pieņem federālais centrs. Un administratīvais resurss ir ierocis, pret kuru diemžēl mūsdienās cilvēki ir bezspēcīgi.

Piemērs ar Evdokimovu tas tikai apstiprina vispārējo noteikumu, jo, labi, mēs, iespējams, vairs nenosauksim šādus piemērus - viens, divi, trīs.

Kas attiecas uz vienmandāta deputātu vēlēšanām, tad es domāju, ka tā ir kļūda. Es to saku, pats būdams viena mandāta kandidāts. Jo es lieliski saprotu, ka, pirmkārt, saraksta deputāts ir visas Krievijas deputāts, viņš ir ievēlēts no valsts, un viņam nav personīgas atbildības par notiekošo. Šeit man ir vēlēšanu apgabals, kurā dzīvo pusmiljons vēlētāju, es zinu viņu problēmas šodien, es zinu, kādas grūtības man ir manos novados.

Es tikko atnācu uz jūsu programmu, bet īsi pirms tam biju Iekšlietu ministrijā, devos pie loģistikas ministra vietnieka, atklāju jaunas ēkas, lai paātrinātu policijas objektu būvniecību rajonā un palīdzību ar transportlīdzekļiem.

Man tas ir jādara, jo ir apgriezts mehānisms. Šis ir otrs iemesls, kāpēc es esmu pret to.

Reversais mehānisms, vienīgais kontroles mehānisms, ko cilvēce ir spējusi izdomāt, ir pārvēlēšanas. Ja slikti strādāju kā deputāts, mani neievēl.

Gubernators slikti strādā - viņu neievēl. Prezidents nedara labu darbu, tāpēc viņš nav ievēlēts, Dievs man piedod, es jūs lūdzu...

Mihails Sokolovs: "Demokrātija ir briesmīga lieta, bet viņi nav izdomājuši neko labāku." Piekrītu.

Jā, Čērčilam bija pilnīga taisnība. Šis ir otrais. Sarakstā esošais deputāts ne par ko neatbild. Nu, viņi jums to piešķīra, viņi teica: piemēram, jūs tiksiet uzskaitīti kā piederīgi Karēlijas Republikai vai Sahai (Jakutijai). Reizi sešos mēnešos jūs dodaties tur uz Sakha (Jakutija), iespējams, ēdat stroganīnu, dzerat salnu degvīnu - viss.

Vienīgais kontroles mehānisms, ko cilvēce ir spējusi izdomāt, ir pārvēlēšanas

Ņižņijnovgorodas apgabalā, no kura mani ievēlēja, mums, iespējams, sarakstā ir vismaz 12 cilvēki no visām tur norīkotajām frakcijām. Es tur nevienu neesmu redzējis savā apkārtnē, pat ne vienu reizi. Un, iespējams, es to neredzēšu atlikušajos trīs gados.

Trešais. Paskaties, ko mēs varam darīt. Izrādās, ka valstī visu vada viens centrs un viens vienīgs cilvēks. Visi varas pavedieni, visi kontroles pavedieni ir apkopoti vienā birojā. Jo prezidents ieceļ gubernatorus – vienreiz. Gubernators savukārt nosūta uz Federācijas padomi savu pārstāvi - divus. Deputātus ievēl no sarakstiem. Kā šie saraksti tiek veidoti? Vai tie veidojas bez administrācijas līdzdalības? Es par to ļoti šaubos. Trīs. Nākamais solis, ko spers varas iestādes, esmu par to pilnīgi pārliecināts, būs vēlēšanu atcelšana pašvaldībās.

Mihails Sokolovs: Jo gubernatoriem vajag kompensāciju.

Neapšaubāmi. Labi teikts. Bet ne tikai tas. Jo ieceltam gubernatoram vadīt cilvēkus ir daudz grūtāk nekā ievēlētam gubernatoram. Jo aiz ievēlētā gubernatora stāv cilvēkresurss, un aiz ieceltā gubernatora nav nekas cits kā tikai virtuāls atbalsts. Tādējādi mēs saspiežam lēmumu pieņemšanas gredzenu no atbildības ļoti plānā, plānā, tā teikt...

Un pēdējais arguments ir ļoti svarīgs. Fakts ir tāds, ka tādā veidā mēs pēc būtības izmetam reģionālo eliti, cilvēkus, kas aktīvi darbojas reģionos, mēs viņus izmetam aiz borta. Jo lēmumi tiks pieņemti Maskavā, un tikšanās nāks no Maskavas.

Artjoms Tarasovs: Man šķiet... Es tagad teikšu vienu frāzi, un domāju, ka cilvēki, kas mūs klausās, mani atbalstīs. Jā, patiesībā visiem iedzīvotājiem ir vienalga, kā ir strukturētas visas šīs varas vertikāles un horizontāles. Vai šī jaunā struktūra joprojām spēs novest pie ekonomiskām reformām sabiedrībā, lai cilvēkiem kļūtu labāka dzīve, lai cilvēki pelnītu vairāk - pie tā tas noved. Ja, es vēlreiz saku, šis instruments, centralizācija, tiks izmantots, lai kaut kā... Galu galā, redziet, neviens neapšauba brīvā tirgus ekonomiku. Neviena attīstīta valsts nevar pastāvēt bez šāda veida ekonomikas. Jā?

Man kā personai ir pilnīgi vienalga, vai tā ir islāma republika vai ķīniešu versija. Ja mana dzīve ir labāka katru dienu, gadu no gada, ja man ir vieglāk un viņi ļauj man veikt uzņēmējdarbību, man ir vienalga, kāda veida spēks tas ir. Es jums saku godīgi. Pilnīgi vienalga, kurš ko apspriež, kādas vertikāles. Ja Putins izvēlēsies šādu varas koncentrāciju, lai kaut kur ar varu, kaut kur ar pavēles metodēm ieviestu augsti attīstītu ekonomiku, kas nesīs rezultātus, un valsts sāks iet nevis pasaules valstu izejvielu piedēkļa ceļu. , bet patiesi zināšanu ietilpīgi produkti, inovācijas un tā tālāk, nu, lai Dievs viņu svētī. Tad viņš liks visiem, arī pašvaldībām, īstenot un radīt apstākļus uzņēmējdarbībai.

Mihails Sokolovs: Mums ir zvans no Tomskas. Anna, lūdzu. Sveiki.

Klausītājs: Man ir jautājums galvenokārt Artjoms Mihailovičam. Jautājums ir par to, kā viņš attiecas uz biznesa sociālās atbildības jautājumu.

Mihails Sokolovs: Vai man vajadzētu dalīties?

Artjoms Tarasovs: Redziet, fakts ir tāds, ka mums nav uzņēmuma kā tāda. Mums ir izdzīvojuši mazie uzņēmumi, kas brīnumainā kārtā izdzīvo, un mums ir oligarhu struktūras, kas dzīvo ļoti labi.

Mihails Sokolovs: Un saistīts ar valsti.

Artjoms Tarasovs: Un saistīts ar valsti. Fakts ir tāds, ka nabags nav spējīgs būt filantrops. Viņš domā, kā pabarot ģimeni. Nu, tie ir reti, pilnīgi varonīgi cilvēki, kuri var upurēt visu kāda cita nelaimes dēļ. Bet bagāts cilvēks vai vienkārši cilvēks, kuram ir viss nepieciešamais, nodarbojas ar labdarību un sociālajām problēmām. Tas ir milzīgs skaits, tā ir fondu armija Rietumos, tās visas ir vidēja lieluma un pat mazu, un, protams, lielo uzņēmēju sievas Rietumos, visi fondu biedri. Un šī ir milzīga kustība. Un te nu mums tas ir... Izmēģināju, atnesu kroni, naudu nesavācu, aizbrauca uz Rīgu, banka nopirka oligarham - un viss.

Mums nav biznesa kā tāda. Mums ir izdzīvojuši mazie uzņēmumi un ir oligarhiskas struktūras

Mihails Sokolovs: Paldies Dievam. Mums ir Faberžē olas...

Artjoms Tarasovs: Atvainojiet, nu, Faberžē olas ir olas, un šis kronis piederēja Puškinam, tas tika uzdāvināts Romanoviem - tās joprojām ir lieliskas ģimenes, un šim kronim ir milzīga vēsturiska vērtība valstij.

Mihails Sokolovs: Labāk ir palīdzēt bērniem ar invaliditāti.

Artjoms Tarasovs: Nu varbūt. Bet neizdevās ne tā.

Mihails Sokolovs: Vladimirs no Maskavas. Sveiki.

Klausītājs: Iebildumi pret Artjomu Tarasovu. Jūs minējāt Čehoslovākijas piemēru privatizācijai Krievijā. Tātad bija otrādi. Bija personalizētas privatizācijas pārbaudes, kas nodrošināja vienmērīgu pāreju, nevis plēsonīgu, ne izlaupīšanu, ne idiotisku, kā privatizācija Krievijā, bet gan vienmērīgu pāreju no sociālistiskā īpašuma uz kapitālistisko īpašumu. Šis ir pirmais.

Mihails Sokolovs: Tur arī parādījās savi oligarhi.

Klausītājs: Tagad otrs, par privatizāciju. Visā pasaulē pirmie tiek privatizēti nerentablie uzņēmumi, zemas peļņas...

Artjoms Tarasovs: Tev taisnība.

Klausītājs: ... bet peļņas uzņēmumi paliek, un no viņu peļņas tiek finansēta valsts. Mēs sākām visu otrādi. Un Čubaiss teica tieši: mērķis nebija optimāli atrisināt šīs pārejas problēmu, bet gan izveidot lielo kapitālistu šķiru.

Artjoms Tarasovs: Zini, es tev piekrītu. Šis ir periods, ko es citēju, tad viņi apsprieda Čehoslovākijas variantu, bet tas bija 1990. gads. Es aizgāju 1991. gadā, un privatizācija sākās 1992. gadā. Es nepiedalījos. Viņi ieviesa nepersonalizētas pārbaudes, kas patiesībā varētu būt sliktākas.

Mihails Sokolovs: Uzdosim vēl vienu jautājumu no peidžera. "Vai lieta par "vilkakiem uniformā" ir noklusēta?"

Nē, šī lieta netika noklusēta. Tagad visi apsūdzētie un atgādināšu, ka tie ir seši Maskavas Kriminālizmeklēšanas pārvaldes darbinieki un bijušais Ārkārtējo situāciju ministrijas Drošības direkcijas vadītājs ģenerālmajors Gaņejevs iepazīstas ar apsūdzības materiāliem. Paredzams, ka materiāli tiesā nonāks kaut kad decembrī-janvārī. Izmeklēšanā izdevies konstatēt 11 noziedzīgas epizodes. Stāsts ar to nebeidzas, jo daudzas vēstules un aicinājumi no šo cilvēku upuriem nonāk gan pie manis, gan uz Iekšlietu ministriju, gan tieši pie manis. Diemžēl daudzi no tiem, kas stājās ceļā, jau šodien izcieš sodu. Es devos uz vairākām kolonijām. Protams, tie ir ļoti smagi cilvēciski stāsti, kad cilvēki patiesībā bez iemesla izrādījās provokāciju upuri. Un šodien vienam cilvēkam, es tagad sīki izpētu viņa lietu, tika piespriests 24 gadi.

Mihails Sokolovs: Nu, viņi varbūt reabilitēsies?

Šodien mums jau ir divu tiesu lēmumi, kas dzēsuši sodāmības reģistrus “vilkaču” upuriem, un šis darbs ir jāturpina.

Mihails Sokolovs: Šeit viņi raksta: "Cilvēkiem, kuri tika nošauti bez vainas, nav vieglāk, jo bende gulēja savā birojā, ģērbies tikai mētelī." Vai tu saproti? Viņi strīdas ar jums.

Labi, ka viņi strīdas. Sliktāk būtu, ja viņi strīdēšanās vietā šodien arī šautu.

Mihails Sokolovs: Starp citu, vēl viens jautājums jums: "Kam ir izdevīga Budanova apžēlošanas provokācija?"

Es nedomāju, ka tā ir provokācija. Cik saprotu, tad tiešām ir fakts, mēģinājums apžēlot Budanovu faktiski ir noticis...

Artjoms Tarasovs: Vai viņš tiks apžēlots?

Domāju, ka nē, jo skandāls ir aizgājis par tālu. Un viņš kolonijā nepavadīja pat pusi no sava norīkotā termiņa. Šeit tā saucamais nosacītās atbrīvošanas princips - nosacīta pirmstermiņa atbrīvošana, tas nedarbojas. Personai jāizcieš puse no soda.

Mihails Sokolovs: Bet Šamanova kungs vienkārši steidzas, jo viņam pie apvāršņa ir vēlēšanas, un viņam jāpalīdz kolēģim...

Starp citu, Šamanova piemērs ir viens no tiem piemēriem, kas kopumā liek piekrist prezidenta nostājai, ka gubernatorus nedrīkst ievēlēt tauta, bet gan iecelt prezidents. Jo mums ir tādi cilvēki kā šamaņi.

Mihails Sokolovs: Aleksandrs, ziniet, es jums pateikšu, ka Šamanovs, starp citu, tika ievēlēts ar lielu federālās valdības un Maskavas atbalstu. Tas ir, viņš faktiski tika nospiests tur. Nu kas tas ir...

Pat ja nebūtu bijis atbalsta no federālā centra un Maskavas, varonis Šamanovs, izskatīgs, pilns ar pasūtījumiem, viņš tik un tā būtu tur ievēlēts.

Mihails Sokolovs: Dievs zina. Viņš ir militārpersona. Ja viņi viņam būtu teikuši, ka viņam tur nevajadzētu iet, viņš droši vien nebūtu tur devies.

Artjoms Tarasovs: Nobeigumā teiksim kaut ko labu.

Mihails Sokolovs: Pastāsti man, Artem. Vai varat arī atbildēt, kāpēc visi oligarhi brauc uz Londonu, viņi jautā.

Artjoms Tarasovs: Nu atkal labi... Jo Londona nevienu neatdod. Ja viņš neizdos Zakajevu, tad, protams, viņš neizdos nevienu oligarhu. Vai tu saproti? Tāpēc Londona ir tāda vieta... Tur nav tikai oligarhi, tur brauc daudz cilvēku. No turienes es nācu. Varbūt viņi man sekos, es gribētu.

Mēs priecāsimies viņus šeit sagaidīt un ievietot ērtās kamerās.

Mihails Sokolovs: Ne visi, ne visi. Nav vajadzības...

http://www.m24.ru/articles/42291

“Neatrisinātie noslēpumi”: kā darbojās preču melnais tirgus PSRS

PSRS, kas dzīvoja aiz dzelzs priekškara, bagātību varēja iegūt tikai tirgojoties melnajā tirgū. Kas tika tirgots padomju valstī, kā cilvēki uzzināja, kur un cik iegūt deficītu, un kāpēc varas iestādes bieži pievēra acis uz melno tirgu - par to tika stāstīts televīzijas kanālā Moscow Trust. .

Cīņa pret spekulantiem

80. gadu vidū PSKP CK ģenerālsekretārs Mihails Gorbačovs pirmo reizi paziņoja par apgrozījuma apjomu melnajā tirgū – 10 miljardus rubļu. Drīz vien PSRS Augstākā padome pieņēma likumu par kooperatīviem. Viņi saņēma vienādas tiesības ar valsts uzņēmumiem: viņiem bija jāmaksā nodokļi un jāuztur oficiālā grāmatvedība. Uzņēmēji sāka "iznākt no ēnas".

Ekonomists Ņikita Kričevskis apgalvo, ka padomju ekonomika neņēma vērā cilvēku vajadzības. Puse milzu valsts iedzīvotāju bija spiesti iegādāties preces, neizejot cauri veikaliem.

Pēc Kričevska domām, tā bija ražošanas līdzekļu ekonomika, un padomju vadītāji tajos gados, kopš industrializācijas laikiem, bija aizņemti, cenšoties ražot pēc iespējas vairāk mašīnu, iekārtu, mašīnu, mehānismu un raķešu. “Un iedzīvotāji, iedzīvotāji, kaut kā tiks samīdīti, jo laiki ir grūti, mums apkārt ir ienaidnieki, ir konfrontācija starp divām sistēmām Vārdu sakot, tas nav atkarīgs no jums, kungi,” saka Kričevskis.

PSRS Iekšlietu ministrijas Galvenās direkcijas vecākajam detektīvam īpaši svarīgos gadījumos Jevgeņijam Černousovam ne reizi vien bija jāorganizē reidi pret spekulantiem. Padomju valdība kontrolēja aizsardzības uzņēmumus un kolhozus, bet zivsaimniecībās, rūpnīcās un rūpnīcās nebija iespējams izsekot bez uzskaites esošajiem produktiem;

“Radot produktu un materiālu pārpalikumu, tika izgatavoti jauni izstrādājumi, kurus ārzemju uzņēmumi marķēja un nodeva kā labus produktus, un pēc tam tika pārdota liela nauda, ​​un bija grūti cīnīties, jo neviens to nereklamē. Toreiz necēla nevienas mājas, savrupmājas, dažas mašīnas - visi baidījās, tika turēti “kastē”, tā tiešām bija problēma,” atceras detektīvs.

1989. gadā Gorbačovs atkal aktualizēja ēnu ekonomikas tēmu. Uz to viņu pamudināja maskavieša Artema Tarasova veiksmes stāsts: viņš Maskavā atvēra pirmo laulību aģentūru un pirmajās piecās dienās nopelnīja 100 tūkstošus rubļu, bet vidējā alga valstī tajā laikā bija 120 rubļu. Tarasovs nekavējoties tika pasludināts par spekulantu, kurš nelikumīgi organizēja fiktīvās laulības, cenšoties reģistrēties Maskavā.

Tajos gados visu tirgoja tikai zem letes - no gaļas līdz Helgas komplektiem no VDR (cilvēki rindās pēc šiem komplektiem stāvēja trīs četrus gadus). Tarasovam bija draugs, nelegāls miljonārs, un viņš zināja desmitiem veidu, kā pelnīt naudu bez zagšanas.

Viņš dalījās ar vienu no šiem noslēpumiem: “Pienāk mēbeļu komplekts, es ar naglu aizeju uz noliktavu un noskrāpēju to sānos, uztaisot milzīgu skrāpējumu. Tad atnāk komisija no galvenā biroja un apskata komplektu, tas ir bojāts transportēšanas laikā ir atlaidis Un mans skapītis salabo skrāpējumu, lai klients to nekad neredzētu, saņem apmierinātu un laimīgu komplektu par pilnu cenu, kā arī mēģina iedot man kukuli - 50 vai. 20 rubļus, protams, neņemu – kukuli ņemt ir stulbi.

Pirmais padomju miljonārs

Neskatoties uz neveiksmīgo mēģinājumu ar laulību aģentūru, Tarasovs uzsāka jaunu biznesu: Maskavas sabiedrisko pakalpojumu nams ļāva viņam atvērt savās sienās darbnīcu, kurā tika remontētas iekārtas, kas tajos laikos bija ekskluzīvas Padomju Savienībā - importētas.

Tarasovs paņēma divus inženierus ar lodāmuriem, kuri varēja salabot japāņu sadzīves tehniku. Toreiz Maskavā nekur nebija iespējams remontēt, bija tikai viena organizācija, kas atveda šīs rezerves daļas. Turklāt viņi gaidīja rezerves daļas gadu, divus un maksāja lielu naudu. Un šie “amatnieki” sāka remontēt japāņu magnetofonus, videomagnetofonus un televizorus.

Uzņēmumam bija milzīgs pieplūdums, jo inženieriem izdevās uzstādīt padomju tranzistorus Japānas portatīvajos magnetofonos. Un, kad viens no lietotājiem atvēra vāku un paskatījās, kas tur ir - tur bija milzīgi tranzistori, vadu kaudze, tas viss bija piepildīts ar epoksīda sveķiem, bet galvenais - magnetofons strādāja.

Uzņēmums tika apsūdzēts svešu detaļu zādzībā, un process sākās. Tarasovu izglāba sūdzību grāmata: tajā nebija nevienas sūdzības, visa pateicība, un izmeklētājiem nebija pie kā pieķerties. Bet drīz viņš deva jaunu iemeslu arestam.

“Vadība - es, mans vietnieks, otrais vietnieks un galvenā grāmatvede, viņi savā starpā izrakstīja 3 miljonus un iedeva grāmatvedei 700 tūkstošus, lai viņa gandrīz pakārās no šausmām ,” stāsta uzņēmējs . Tiklīdz paziņojums tika parakstīts, lieta nonāca pie paša Gorbačova.

“Iekšlietu ministrijas darbinieki periodiski ierosināja krimināllietas par peļņas gūšanu, uzsāka darbības izstrādes lietas un noskaidroja šo produktu piegādes organizētājus no ārvalstīm vai bez uzskaites, bet tas bija piliens spainī to nav iespējams pārvarēt, un varas iestādes, to apzinoties, izlikās, ka cīnās ar šiem melnajiem tirgiem un tā tālāk, bet patiesībā šādas efektivitātes darbā šajā virzienā noteikti nebija,” sacīja detektīvs Černousovs.

Tarasovam nācās sazināties arī ar spekulantiem, pretējā gadījumā sistēma nedarbosies: lai iegūtu vienu lietu, jums ir jāiegūst kaut kas cits. Viņa uzņēmums importēto iekārtu remontam pieauga, viņi pārcēlās iegādāties datorus un programmatūru visām valsts struktūrām, tostarp Zvaigžņu pilsētas Zinātņu akadēmijai un pat VDK.

Tajos gados maksāja tikai skaidrā naudā. Līdz 1989. gada sākumam uzņēmuma kontā bija 100 miljoni rubļu, un tas laikā, kad greznais mersedess maksāja 12 tūkstošus.

Tarasova uzņēmumam PSRS Tieslietu ministrijā bija paziņa, kas ziņoja par visām ziņām par likumdošanu. Un reiz viņš teica: "Drīz būs limits skaidrai naudai, ko kooperatīvs var iztērēt dienā - tikai 100 rubļi Kasē vajadzētu būt 100 rubļiem, un tos nevar tērēt ”. Un kooperatīvā “Tehnika” strādāja 1800 cilvēku. Toreiz Tarasovs nāca klajā ar ideju sadalīt algu fondu starp “savējiem”, lai vēlāk gada laikā varētu to tērēt kooperatīva vajadzībām. Bet, kad viņi partiju iemaksās samaksāja 90 tūkstošus rubļu, viņi nekavējoties ziņoja par to “augšā”.

Drīz vien ieradās komisija – astoņas dažādas organizācijas: OBKhSS, PSRS VDK, GRU, Finanšu ministrija, Finanšu ministrijas KRU, finanšu teritoriālās nodaļas. Kad viņi izņēma kases aparātu, izrādījās 959 tūkstoši 837 rubļi 48 kapeikas. Komisija gatavoja protokolu, kurā teikts, ka viss ir likumīgi, bet Gorbačovs runāja un teica: "Mēs neļausim pārvērst mūsu sociālistisko dzimteni par kapitālismu. Mums ir jāsauc pie atbildības."

Komisija atgriezās, protokols tika saplēsts, kooperatīvs pārtrauca darbu, visi izstājās. Tarasovs tika atstāts viens, viņam draudēja PSRS Kriminālkodeksa 93. pants “Valsts īpašuma nozagšana īpaši lielos apmēros”. Ir tikai viens sods - nāvessoda izpilde. Pirms vairākiem gadiem Tarasova drauga, veikala Eliseevsky direktora Sokolova tēvs tika notiesāts saskaņā ar šo pašu pantu, šis stāsts izraisīja lielu troksni.

Padomju miljonārs Artjoms Tarasovs spēra izmisīgu soli: viņš ieradās televīzijā, progresīvajā programmā “Vzglyad” un pastāstīja savu stāstu visai valstij. Turklāt viņš skaļi paziņoja: ja viņi pierādīs, ka viņš ir spekulants, viņš ir gatavs nošaut pat Sarkanajā laukumā.

"Vzglyadovtsy" baidījās, ka tās tiks slēgtas, bet tās netika slēgtas, un es kļuvu populārs: nākamajās dienās mani ieskauj milzīgs skaits visādu žurnālistu, "Moscow News" rakstīja par mani - tolaik. ļoti progresīvs laikraksts angļu valodā. Mani intervēja visas pasaules aģentūras: Associated Press, visādas japāņu aģentūras. Un, protams, man bija grūti pieskarties,” stāstīja Tarasovs.

Tas kļuva tiktāl, ka viņš tika ievēlēts par RSFSR tautas deputātu. Tad Tarasovs ieguva “imunitāti” un varēja mierīgi, būdams Jeļcina nometnē, unisonā ar visiem teikt, ka Gorbačovam pienācis laiks doties prom, ka šī perestroika ir nepareiza un vajadzīgs brīvais tirgus.

Brīvās tirdzniecības vēsture PSRS

Vārds “tirgus” tajā laikā tika uzskatīts par noziedzīgu. Par privāto tirdzniecību viņiem varētu iekasēt kādu rakstu. Ja cilvēks iegādājās preci un pārdeva to tālāk, tās ir spekulācijas: no pieciem līdz septiņiem gadiem cietumā ar mantas konfiskāciju. Komerciālajai starpniecībai (bija tāds raksts) - trīs gadi.

Tiesa, Padomju Savienībā dzīve ne vienmēr ritēja šādi. 20. gadu vidū tirdzniecība ielās notika atklāti – tie bija Jaunās ekonomiskās politikas gadi. Maskavas zinātniece Tatjana Voroncova šim īsajam, bet tik spilgtajam vēstures posmam velta atsevišķu ekskursiju.

“Šeit daudzi uzskata, ka Aurora izšāva, un tad uzreiz tika atvērts metro, šie 10-15 gadi vienmēr kaut kur pazūd no mūsu vēstures, bet tomēr tas bija ļoti interesants laiks, kad uzplauka gan privātā, gan kooperatīvā tirdzniecība, bija daudz arteļu, un arī valsts tirdzniecība sāka celties, bija preču dažādība,” uzskata Voroncova.

Tiesa, arī toreiz privātīpašnieki tika zināmā mērā diskriminēti: viņi nedrīkstēja drukāt krāsainas reklāmas vai izmantot profesionālu dzejnieku palīdzību, savukārt pats Majakovskis reklamēja sabiedriskos pakalpojumus.

Interesants fakts: 1927. gadā Maskavā brīvā pārdošanā bija 25 modes žurnālu nosaukumi (bērnu mode, sieviešu mode, vasara, pavasaris) - jebkuram pieprasījumam. Taču 20. gadu beigās, kad sākās piecu gadu plāni, par brīvo privāto tirdzniecību nācās aizmirst, un valsts nostājās uz industrializācijas ceļa.

Taču publicists Aleksandrs Trubicins nesen izdarīja savdabīgu atklājumu: viņš atklāja, ka Staļina laikā uzņēmēji kā šķira netika iznīcināti, bet tieši otrādi – ļoti, ļoti uzplauka.

Piemēram, “NKVD dokumentu krājumā Lielā Tēvijas kara laikā” bija rakstīts, ka tādā un tādā rūpnīcā ir tik daudz čaulu ražošanā, tik daudz ražošanā, tik daudz izejā, tik daudz. sagatavoti, tik daudzi var saražot, termiņi, un tā tālāk - regulāra tehniskā atskaite. Bet pats galvenais, ka šī produkcija piederēja artelim.

Artelis ir tad, kad cilvēki apvienojas komandās, lai gūtu sezonas ienākumus vai izveido nelielu ražošanu. Kā likums, viņi ieņēma nišu, kur valsts nevarēja tikt līdzi. Starp citu, 1953. gadā aptuveni 6% no nacionālā kopprodukta veidoja privātuzņēmēji, un arteļos tapa pirmie televizori un pirmie radio.

Staļina perioda dokumentos arteļa dalībnieki tika uzskaitīti kopā ar strādniekiem un kolhozniekiem. Tie bija pilntiesīgi pilsoņi, kurus arī apbalvoja ar ordeņiem un izvirzīja goda valdē. Turklāt, lai izskaustu korupciju, Tautas komisāru padome paredzēja precīzus tarifus, par kādiem izejvielas un materiāli tiek piegādāti arteļiem. Vienīgā prasība tiem ir, lai produkcijas cena nepārsniegtu valsts cenu vairāk kā par 10%.

Hruščova laikā parādījās tāda parādība kā fartsovka. Tas kļuva īpaši pamanāms pēc Starptautiskā jauniešu un studentu festivāla, kas tika organizēts Maskavā 1957. gadā. Tad padomju cilvēki redzēja, kā viņi var ģērbties. Padomju modesistas nekavējoties tika nodēvētas par džekiem. Sākumā tikai viņi bija galvenie melnā tirgotāju klienti, un pēc tam nelegālā tirdzniecība izauga līdz visas Savienības mērogam.

Viesnīca "Intourist" ir slavenākais viesnīcu uzņēmums, kurā dzīvoja tirgotāji un melnā tirgvedēji. Līdz 70. gadiem melnā tirgotāju tīklā bija gandrīz visas istabenes, grīdas strādnieki, bārmeņi un viesnīcu apkopējas. Viņu uzdevums ir ar jebkādiem līdzekļiem kaulēties par modes precēm no nelaimīgiem ārzemniekiem un pēc tam nodot tās tālākpārdevējiem.

"Intourist", "Metropol" un citās ārzemnieku iecienītās viesnīcās melnā tirdziņa darbinieki dežurēja dienām ilgi. Durvju sargi viņus par noteiktu samaksu neatraidīja. Viņi bieži pārdeva savu laupījumu turpat, tuvākajā Maskavas pagalmā un pat publiskajā tualetē. Viens no tiem kādreiz atradās Kamergersky Lane, netālu no Sarkanā laukuma.

"Valūtas" lietas un sarkanie dolāri


Un, lai gan varas iestādes bieži pievēra acis uz mazo tirdzniecību, ārvalstu valūtas darījumi valstī bija nelikumīgi. Par pāris dolāriem jūs varētu iegūt ievērojamu laiku. Tā notika ar aktieri Vladimiru Doļinski: piecus gadus pirms filmēšanas filmā “Tas pats Minhauzens” viņš, Satīras teātra mākslinieks, tika pieķerts, pārdodot valūtu. Viņš gandrīz četrus gadus nodienēja stingrās drošības kolonijā. Mākslinieku draugu lūgums un pierādījumi par darījuma nejaušību izmeklēšanu neietekmēja. Un tas viss 30 dolāru dēļ – viņš tos nopirka, kad teātris devās turnejā uz ārzemēm. Tad brauciens tika atcelts, un Dolinskis gribēja atgūt savus rubļus.

Kā atceras ekonomists Kričevskis, nelegālie valūtas darījumi Padomju Savienībā dažkārt sasniedza absurdu. Tā 70. gados Maskavā plašu, dabiski, neformālu, ar laikrakstu nesaistītu publicitāti saņēma uzjautrinoša epizode, kas notika tā sauktajā “caurulē” - pāreja no pašreizējās Ohotnij rjadas uz Revolūcijas laukumu. Viens biedrs, kurš gribēja nopirkt dolārus, pēc draugu ieteikuma savāca visus bezmaksas padomju rubļus, nonāca līdz šim, pienāca pie “pīpes” un pietiekami ātri atrada kādu, kuram bija dolāri krājumos.

Tad sākās jautrība. Pārdevēja informēja mūsu nelaimīgo pircēju, ka īstais dolārs ir nevis zaļš, bet sarkans. Un, ja viņš nopirks sarkanos dolārus un ieradīsies uz ārzemēm, viņš šos dolārus varēs samainīt pret Eiropas valūtu pēc augstāka kursa. Pārdevēja bija ļoti pārsteigta, ka pircējs, kurš vēlējās iegādāties šos dolārus, par to neko nezināja un neko nebija dzirdējis.

Starp citu, pircējs nebija jaunākais padomju sportists. Viņš nopirka sarkanos dolārus un, protams, par viņu smējās pilnīgi visi draugi.

Vajāšana pēc senlietu tirgotājiem

Pēc perestroikas uznāca reidu vilnis: policija arestēja lielus spekulantus, kuriem iepriekš nebija uzdrošinājušies aiztikt. Notika operācijas, lai sagrābtu rūpnīcas darbiniekus - tie ir tie, kas ražo preces pazemē un lielos daudzumos. Visbiežāk viņi viltoja ārvalstu zīmolus. Īpaši populārs bija džinsu bizness, un visaugstākās cenas bija senlietu tirgū. Viens no nedaudzajiem privātajiem kolekcionāriem tajā laikā bija Mihails Perčenko.

Aizraušanās ar senlietām un kolekcionēšanu viņam radās jau bērnībā. To dienu Perčenko joprojām atceras vissīkākajās detaļās: viņš gāja pa veco Arbatu un nejauši veco preču veikala skatlogā pamanīja skaistu servisu, pareizāk sakot, tā cenu zīmi. Pakalpojums maksāja 96 tūkstošus rubļu (salīdzinājumam: ZiM limuzīns, kuru neviens nevarēja nopirkt, maksāja 42 tūkstošus).

Pakalpojums, starp citu, nebija viegls: tas bija paredzēts 48 cilvēkiem, svēra 146 kilogramus un piederēja Nikolajam II, ar viņa monogrammām un oriģinālo zeltījumu. Savu pirmo preci Perčenko varēja iegādāties 19 gadu vecumā. Tiesa, viņš to jau sen pārdeva - viņš saka, ka nevar izveidot īstu kolekciju, nešķiroties ne no kā.

Mihails Perčenko atzīst, ka padomju gados sadarbojies ar spekulantiem – iegādājies no viņiem ikonas. Taču bija viens dzelžains likums, kuru viņš ievēroja un kurš, viņaprāt, izglāba no cietuma – nekad neiesaistieties kontrabandistos.

“Melnais tirgus Krievijā bija milzīgs, pat tagad reti var nopirkt kaut ko vērtīgu birojos, rokās un tā tālāk ilgu laiku, un daudzi Viņi bija starp kolekcionāriem, kad es sāku kolekcionēt Rietumeiropas mākslu, viņiem kaut kā izdevās pieķert mani ņemam 10 rubļu kukuli, un kukulis bija nevis amatpersonai, bet pārdevējai, nevis. naudas veidā, bet konfekšu veidā." - teica Perčenko.

Kratīšanas inkasatora mājā sākās pulksten 6 no rīta un turpinājās līdz vēlam vakaram. Viņš jau ir apguvis procedūru – šī ir trešā reize, kad viņu mēģina aizturēt. Tikai vēlāk draugi viņam stāstīja, ka tajā dienā Maskavā konfiscētas 13 kolekcijas un tikai Perčenko, pateicoties saviem sakariem, izdevies visu atdot.

Pēc nerakstītiem likumiem ēnu ekonomika parādās visur un vienmēr, ja ir noteikti tirdzniecības ierobežojumi ar kādu konkrētu preci. Peļņa šādā tirgū ir daudz lielāka, lai gan riski ir lielāki. Melnais tirgus PSRS kļuva par neatņemamu padomju dzīves sastāvdaļu. Nevarēja aizliegt dzīvot skaisti pat aiz dzelzs priekškara.

2024 minbanktelebank.ru
Bizness. Ieņēmumi. Kredīts. Kriptovalūta